Veterinärbesöket


Nelly fick åka lyx-åk idag.
Fuxen skulle också till Farbrordoktorn idag, så vi fick följa med i hans limousine. Han blev jätteglad och Nelly blev lite skärrad av att han förde sådant väsen till en början (hon har ju bara åkt själv i en überbred enhästars det senaste året), men snart stod de snällt och bara pep lite ibland.

Sen var vi på stationen i 4 timmar.
Seriöst!?
Japp, 4 timmar!

Efter fullständig hältutredning som visade att hon är 100% fräsh på de tre ben som inte är vänster bak (skönt det iaf, inte en endaste liten känning någonstans!), men på vb var hon 2 grader halt vid böjprov av kotleden. Det syntes även på både mjukt och hårt underlag. Nelly har ONT på en 1cm-stor svullnad på insidan kotleden, hon har varit öm där hela den gångna veckan och det var denna ömhet jag framförallt ville undersöka idag.
Så vi röntgade - visade ingenting.
Och vi ultraljudade - och alla bah "Waz iz daz?"


Rosarakatben

Hon har en grej.
En grej som är typ rund och 2mm (ffs!) i diameter. Den sitter bakom de tre större blodkärlen som leder ned mot kotan och alldeles intill kotsenskidan. DEN ÄR 2 MM! Min elefant-häst är halt på grund av en liten skitgrej på 2mm! Det är omöjligt att säga exakt vad det är, och man vill INTE gå in i leden på det stället och försöka pricka den här grejen på 2mm med en kanyl för att kunna punktera den och analysera innehållet om man inte absolut måste. Och INGEN kommer göra det på stående häst.

Alltså, OM inte Nelly blir bättre efter 2 veckors strikt vila och 1 vecka på Metacam så kommer de vilja söva henne för att gå in och pilla på grejen, tar reda på vad den är och sedan kunna behandla den. Jag vill INTE söva min elefant om jag inte verkligen MÅSTE. Jag avskyr narkoser mer än något annat, och på en så stor och kallblodig häst som min känns det som mission impossible...

Alltså, Nelly ska ha strikt vila framöver - hurray, livet suger!
Så, istället för veckans första sovmorgon i morgon får jag pallra mig upp innen utsläppsitid (som e vid 7) för att bygga en sjukhage till min sjukhäst. Hurray igen.




Kommentarer
linnea

Men gud vad tråkigt, hoppas det blir bättre av vila!!

2012-05-25 @ 22:46:26
URL: http://lbergh.blogg.se/
felicia - fotokobran

delta sweeties! :D

http://fotokobran.se/2012/may/delta-sweeties-1.html#comment

2012-05-25 @ 23:09:52
URL: http://fotokobran.se
Malin & Keyson

Men gud va skumt eller!! :0 Lider med dig, håller alla mina tummar för att det går över på de där veckorna utan någon narkos!!

2012-05-26 @ 11:16:06
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/
erika

Fy fan vad tråkigt Maja!! :(

Tänker på dej och håller tummarna för att allt ditt jävla oflyt snart vänder!

2012-05-26 @ 11:27:06
URL: http://www.majimka.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0