Fråga om Irland och hästar - Jätteinlägg!

Jag fick en fråga (eller snarare en önskan om en smärre avhandlinge, haha) av Ida som jag ska försöka besvara efter bästa förmåga ;)
 
 
Då jag är en självutnämnd expert på området och i princip bara har mina egna erfarenheter att dra slutsatser ifrån får man ta det hela med en nypa salt. Jag har generellt ganska raka och starka åsikter om hästar och ridsport, och ni som läser får inte glömma att det här helt enkelt är vad jag tycker.
 
För det första så går det inte riktigt att hårddra och säga att hästar är billiga på Irland.
För att citera min Chef; "En bra häst får man alltid betala för".
När jag började leta häst på Irland hade jag en budget på ungefär åttio tusen kronor, vilket jag kunde få en fin 1.30-häst för om jag letade med ljus och lykta bland privatpersoner eller en helt ok unghäst (med få eller inga resultat) om jag kollade på de stora anläggningarna. På Irland finns det många anläggningar som kan mäta sig med ridcenter här i Sverige eller exempelvis Tyskland där de köper/säljer/föder upp sporthästar som utbildas och tävlas av mer eller mindre kända ryttare. På sådana anläggningar spelar det inte så stor roll vilket land man befinner sig i, priserna är ungefär desamma.

Jag hade kunnat skriva A4 efter A4 om hur hästhållningen och den generella hästkunskapen är på Irland, om hur deras traditioner skiljer sig från våra liksom dagens allmänkunskap och stallrutiner. Men, det har jag varken tid med att skriva eller ni lust att läsa skulle jag tänke mig ;)
Det jag kan säga är att det ÄR annorlunda. Ibland väldigt annorlunda.
DET är antagligen en av de största anledningar till varför vi Svenskar tycker att man kan få mycket häst för pengarna på Irland, och nu när läget varit så katastrofalt på Irland har läget blivit ganska extremt.
Sveriges radio skrev om detta för lite drygt ett år sedan.
Och där beskrivs läget ganska bra - kort och gott: Förfärligt.
Jag vill upplysa nu om att såhär illa är det inte längre även om läget inte är riktigt bra än heller. Det var dessutom framförallt kring Dublin och någon enstaka annan storstad som det var så extremt, jag såg till exempel aldrig någon övergiven häst när jag åkte land och rike runt på tävlingar även om man såklart inte ska blunda för att det faktiskt hände...
Som ni kanske minns är det av denna anledningen jag har Bella. Både för att jag ska få erfarenheter, men framförallt för att hon ska få ett bättre liv i Sverige.

Läget på Irland är alltså som sådant att de har ett stort överskott av hästar som varken landet i helhet eller de enskilda individerna/familjerna kan ta hand om. Som de flesta av er säkert har koll på så handlar priser om tillgång och efterfrågan, och nu när tillgången är enorm och efterfrågan ganska liten sjunker priserna drastiskt.
Det är det enklaste sättet att förklara de billiga hästpriserna på Irland, även om hela ekvationen egentligen är mer komplicerad än så.
En del av hästarna är oslipade diamanter (med tanke på de flestas skick skulle jag säga att det flesta är oslipade diamanter som faktiskt är mycket bättre än de ser ut, om någon bara ger dem chansen), och en del är precis sådana små tilltuffsade troll som de ser ut att vara ;)


Jag bestämde mig tidigt för att aldrig berätta (för någon) precis vad jag gett för mina två prinsessor, men jag ska vara lite generös ändå och dela med mig av ett par exempel på hästar som jag faktiskt hade ett humm om priset på, så att ni får något att relatera till. Exemplen är från hur hästarna var DÅ.
Valack, 8 år, ca 175cm, full stam, ok ridbarhet, gick 110 banhoppning och som ett spjut i terrängen (också upp till 110). Trevlig allround/fälttävlanshäst. Ca sextio tusen.
 
Valack, 4 år, ca 160cm, full stam, hög ridbarhet med väldigt speciell, kanonfina språng, inga tävlingsresultat med gick lite träningstävlingar med bra procent och felfria hoppningar. Ca fyrtio tusen.
 
Rupert känner de flesta av er igen säkert ;)
När han var 5 år, gått någon enstaka tävling och flera träningstävlingar upp till 110 och uppvisade extremt hög ridbarhet med höga dressyrprocent erbjöd jag en summa över min budget för min älskade man! Men, honom fick jag inte köpa ens när jag drog i med en absurd summa...

Sto, 6 år, 163cm, full stam, gått felfria 120 som 5-åring. Åttio tusen.

Valack, 7 år, 162cm, fullblodsstam, gått jakter och hoppade 150 vid provridning utan problem. Fyrtiofem tusen.
 
Valack, 6 år, 165cm, okänd stam, gått jakter, terrängtävlingar och banhoppning upp till 100. Trettio tusen.

Ja, så såg det ungefär ut när jag letade häst för ett år sedan.
Nu när jag letade ponny kollade jag på flera för max trettio tusen och allt ifrån oinridna med talang till sådana som gått några jakter eller tävlat. Bella var egentligen både äldre och mycket, mycket bättre än den typ av ponny jag egentligen tänkte köpa, men jag kunde bara inte motstå henne ;)
Den billigaste jag överävgde kostade fem tusen, och Bella var nog den dyraste.

Så, att svara direkt på Idas fråga om hur mycket man kan tänkas ge för en häst är nästan omöjligt, det kan skilja sig så extremt mycket. Men, generellt kan man nog tänka den summan man hade fått ge i Sverige, och dra av si eller så mycket - dyrare är det iaf garanterat inte.



Summan av kardemumma är i alla fall att det finns en hel del billiga hästar på Irland. Jag var personligen aldrig på någon marknad eller auktion, men det är vanligt och det finns både totalt oseriösa och väldigt seriösa sådana. Mitt hjärta hade nog inte klarat att åka på någon av de sämre, men planen var faktiskt att åka på den bästa när jag letade ponny, dit åker folk från hela världen och alla hästar som visas är veterinärbesiktade av väl valda veterinärer.

Jag skulle personligen ALDRIG råda någon att köpa en häst på Irland utan att antingen sett hästen med egna ögon och med en veterinärbesiktning som gått rätt till, eller att man använt sig av EGNA kontakter som man litar till 110% på. Min chef vägrade för det första att låta mig kolla på hästar utan att han var med, och gav mig rådet att "Alltid tro det värsta om folk", man kan inte lita på någon när det gäller affärer! Känner man sig inte heeeelt trygg så ska man inte gå igenom med det även om det inte handlar om enorma pengasummor. Det är inte bara man själv som kan fara illa utan även hästen!
Samma sak gäller transportörer!
Om det är någon av mina bloggläsare som vi något tillfälle ska transportera en häst från Irland så får ni gärna höra av mig och så delar jag med mig av den jag använder - det finns helt skamlösa människor i den branschen!
En resa kan kosta allt ifrån 3000-20 000kr, och man får vad man betalar för!

Det finns egentligen massor av saker att tänka på när man ska importera en häst ifrån ett annat land. Allt ifrån standarden på hovslagare i landet till hur noga de är med vaccinationer och hur vallen är. På Irland är till exempel inte gräset alls likadant som i Sverige, och mineralerna i jorden skiljer sig väldigt mycket. Bara en sådan sak är ju kanske inte det första man reflekterar över, men jag är ju lite speciellt på det sättet ;P

 
Angående hur jag tror att hanteringen av unghästar påverkar deras hållbarhet skulle kunna få flera egna A4 sidor det också!
Kort sagt kan jag säga att jag är helt övertygad om att det påverkar hästarna. Punkt.
Senaste förra veckan stötte jag på en unghäst som pressats för hårt och helt enkelt gått sönder, och det var här i Sverige. Jag läste i någon tidning, där jag tror att det var Jens Fredricson som sa att det egentligen bara borde vara mycket erfarna tävlingsryttare som får utbilda unghästar. Det är ju ett ohållbart koncept, men det ligger något i det. En oerferen häst hör ihop med en erfaren ryttare, och tvärt om.
Jag har faktiskt flera gånger fått beröm av veterinärer och tränare för min förmåga att tänka på hållbarheten i min vardagsträning av hästarna. Det kräver tålamod och motivation, och det har jag gott om ;)



I min filosofi är varken överrens med den frihets-ridningen de generellt gör på Irland eller den instängda ridningen de generellt gör nere på kontinenten (om man drar alla över en och samma kam, vilket är hårt med inte utan grund), men den är ändå mer åt det Irländska hållet. Detta är anledningen till att jag aldrig haft önskan att jobba med hästar nere på kontinenten, bara på Irland eller England.
Jag tror stenhårt på varierad träning, varav Nelly aldrig gör samma sak två dagar i rad. Hon går alltid på olika underlag, i olika tempon och genom olika rörelser. Jag hade samma tänk med min förra häst, och jag har aldrig behövt behandla någon av mina hästar för en enda ledinflammation eller annan ridrelaterad/belastningsskada. Jag tror på min koncept, och resultaten talar för att det fungerar.


 
Det här var kanske inte intressant för någon annan är Ida, men jag gillar att dela med mig av mina erfarenheter och om någon har någon annan fråga eller om Ida tyckte att jag inte besvarade hennes så som du ville, så hojta till ;)

 
 


Kommentarer
Isabelle

Jag tyckte det var jätte intressant! Läser gärna mer sånna här inlägg :)

2012-07-02 @ 13:00:15
Malin

Ja, jag tyckte också det var väldigt intressant! Och av nyfikenhet... vilken transportör använde du dig av när du forslade Nelly och Bella från gröna ön till Svenneland? Har börjat tycka det är intressant nu när jag håller till ute på ett hästhotell och således träffar på en hel del olika transportföretag och hästar på språng... :)

2012-07-02 @ 21:33:35
URL: http://enhundradelssekund.blogspot.com/
Malin

sv: Aha, dem har jag aldrig hört om, men bra priser och pauser under resandet är viktigt, ja! Har en kompis som ska ha sin unghäst från Tyskland till Irland i höst, så jag frågade av engelska Parkers vad de rekommenderade... Då svarade de att "George Mullins is your man" ;) verkar finnas en hel del opålitliga transportörer ute i Europa, har fått höra några skräckhistorier, så man vill ju verkligen vara säker på att man väljer rätt! :/

2012-07-03 @ 13:52:34
URL: http://enhundradelssekund.blogspot.com/
Ida

Ååh, super!! Tack så jättemycket för din respons!

Svar: Varsågod =)
confessionsofanequestrienne.blogg.se

2012-07-03 @ 23:49:38
Ida

Ååh, super!! Tack så jättemycket för din respons!

2012-07-03 @ 23:50:14
Carolina

Hej Maja,

Jag läste precis ditt blogginlägg om att köpa häst på Irland. I ditt inlägg välkomnade du att man kan kontakta dig om man hade nga frågor! Jag ska till Irland och titta på häst nu i juni och har ett par frågor till dig, skulle uppskatta väldigt mkt om du kunde mejla mig så kan jag i mitt mejl tillbaka ställa mina frågor!

Tack på förhand!

//Carolina

2014-05-17 @ 18:29:02


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0