Maja ♥ Träningsupplägg

Ja, som ni kanske märkt vid det här laget så älskar jag att planera, rikta fokus och analysera! samtidigt måste man vara felxibel och kunna justera det man kommit fram till - annars är allt för inget så att säga.
För mig är det superviktigt med mål, en välstrukturerad målsättningsplan, och jag gillar även att göra tävlings- och träningsplanering =)

För att citera vår allas Gunde Svan:
"Förlorare har en ursäkt, Vinnare har en plan."



Det ligger mycket i det tycker jag,
och jag försökte verkligen förmedla det till ungdomarna igår när jag hade mina två första egna föreläsningar i Idrottspsykologi! Det var verkligen skräckblandad förtjustning när jag stod där och försökte belysa vikten av målsättning och hur det här med motivation fungerar. Nästa vecka ska jag lära dem allt jag kan om Fokus och Mental träning!
Idag är det mys som gäller efter gårdagens urladdning (sov som en gris i natt!) och i eftermiddag är det min och Nellisans första hoppträning NÅGONSIN! Fränt!
När jag har en sådan här lugn förmiddag sitter jag gärna och spånar kring de här sakerna, och planera och strukturerar. I inlägget om Mars-månads-mål så tog jag med lite om hur jag tänker hålla Nellys träningsupplägg framöver, och jag har nu justerat och förbättret/förtydligat det lite.

Jag tänker såhär om varje vecka:
Markarbete(/hoppning) - 2 dagar
Då handlar det om mer krävande arbete på banan för att befästa våra nya kunskaper och ridsätt/övningar. Jag har fått så mycket idéer från olika håll att vi måste hålla igång det här nu för att verkligen hitta det "mellanting" som passar oss bäst. Det får liksom bli lite Danne, lite Tina, lite KG och mest oss själva. Det låter rörigt, men vi har just nu läget under kontroll. Vid dessa pass kommer vi antagligen vara på banan max 30min nu de första veckorna, och både skritta fram och av ute i skogen/grusvägarna för at få ut det mesta av passet!
Angående hoppningen så får vi se hur mycket det blir av det på egen hand. Just nu känner jag att jag hemma får prioritera markarbetet. Det kommer ju bli Peter-träningar nu med jämna mellanrum 1-2ggr/månad vilket jag tror blir lagom + att vi åker och tävlar på helgerna. En tävlingsdag räknas också in här då jag hellre 'tar' av ett markarbetes pass än en uteritt/longering - men det får vi se hur det ändras framöver i och med att kraven på hennes ridbarhet ökar.
Uteritter - 2 dagar
Här kan det handla både om långa skritt-turer, mer 'lagom'-uteritter i alla gångarter utan krav och rena cantrings/konditionspass beroende på hur de andra ridpassen under veckan ser ut. Nu känns det som om det blir ett cantrings och ett annat veckorna framöver.
Vila - 2 dagar
Nellisan har så stor kropp och så mycket muskler att hon kommer behöva minst två heldagars vila i veckan för återhämtning och tid att smälta det hon lärt sig. Ibland kanske vi går på promenad, ibland masserar vi lite, men oftast ska hon bara få skrota i hagen så länge som möjligt dessa dagar!
Longering/Tömkörning - 1 dag
Nu kan vi ju det här med tömkörning, och Nelly arbetade så himla bra då att de här nya kunskapen verkligen kommer användas framöver! Känns också bra att hon nu, medan hon förtfarande är i en uppbyggnadsfas, kommer ha tre dagar per vecka utan ryttare på ryggen. Ungefär varannan dag alltså.


För mig är det här med varierad träning superviktigt, framförallt när jag rider unghästar. Det faktum att Nelly bara blev riden ute i naturen innan jag köpte henne väger också tungt för att hon ska få fortsätta göra det. Under den här vinterna har jag faktiskt saknat ett ridhus väldigt få gånger, konstigt nog. Jag är jätteglad över att jag valde att stå på en anläggning utan, just för att det tar bort att det är så lätt att gå in i ridhuset om det blåser, regnar, snöar, blivit mörkt osv. Jag kan numera tycka att det här med ridhus ju faktikt är jättekonstigt, och det har jag Nelly att skylla eller tacka för.
När jag först fick hem henne så var det precis som om hon inte förstod meningen med att rida runt-runt på samma ställe hela tiden, hon ville fortsätta fram, förbi och upptäcka nya saker hela tiden (jag tror fortfarande att det är den största anledningen till att hon blir omotiverad av att gå på ridbanan).

Nog om detta nu!
Jag är i alla fall nöjd med det här träningsupplägget ;)



Kommentarer
Malin & Keyson

Sv: Spännande!! :D de va våran tredje!



Jaha okej! Ska ev till Styringe som hästskötare, men inte helt säkert än :) Vad är det för klass du satsar på i falsterbo? Min plan är att komma iväg och skutta något terränghinder innan April, sen hoppas jag kunna åka till Hassö, där har de bana på plats så då kan man köra lite intervaller under några dagar. Har inte någon bestämd tävling jag vill debutera på, känns han mogen så hittar vi något passande :)

2012-03-07 @ 11:59:13
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/
Malin & Keyson

Sv: Låter som en klok idé!! :)

2012-03-07 @ 21:03:52
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/
emelie

men seriöst, jag är helt kär i din häst!

2012-03-08 @ 00:18:35
URL: http://komkoma.blogg.se/
Hanna

Alltså, vilken mysig bild!

2012-03-17 @ 11:54:29
URL: http://haner.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0