Inför-tävling-tänk

Jag sitter här och försöker komma på om det är något jag behöver förbereda mig inför eller organisera inför morgondagens tävling, rent psykologiskt.

Allt praktiskt är gjort; Nelly skiner som silver, utrustning och kläder är redo.
Men jag kanske ska ta och medvetet förbereda mig mentalt för en gångs skull?
Vore ju onekligen intressant att se hur det påverkar mig, och vår prestation!

  • Målsättning
    Målen med tävlingen är ganska simpla: Rida årets första tävling, få bra känsla och en trevlig upplevelse medan vi skaffar oss mer rutin. Detta innefattar inte nödvändigtvis två felfria rundor, men inte heller massa tabbar och onödiga nedslag. Jag personligen ska försöka undvika/hantera min pre-prestations känsla som kommit den senaste tiden, som känns som sockerdricka i hjärtat och diafragman. Först trodde jag att det var nervousitet, men jag känner mig verkligen inte nervös. Antagligen är det att jag är så förväntansfull, men jag skulle inte beskriva känslan i sig som bra och jag vill gärna slippa den...!

  • Avslappning OCH fokus: Andningsövning
    Om jag blir stressad eller orolig ska jag tänka på min andning och göra en andningsövning som egentligen bara går ut på att jag ska ta några ordentliga andetag där jag både fyller och tömmer hela lungorna. Funderar även på ett ha ett ord eller fras som jag kan upprepa vid utandning, typ "Vi är bäst", haha!

  • Thought-stopper
    Jag har provat detta någon gång, och blev förvånad över hur bra det funkade!
    Det går ut på att man avbryter negativa tankar i tid när de börjar komma, för att kunna omvärdera och istället tänka positivt. Det går till som så att när den negativa tanken kommer, ex "Shit va dåligt det går", så säger jag "Stop", och tänker om! När man säger "stop" på det viset out loud, så avbryts verkligen tanken, och man får chans att tänka något bra istället =)

    Så ska självklart både jag och Nelly äta och dricka ordentligt!

Tjohoo!
Nu taggar vi tääääävling i moooorgon!
Tror Nelly är supersugen på att tävla, och jag med såklart!



Kommentarer
Fanny

Lycka till idag! :)

2012-03-18 @ 12:40:36
URL: http://braborta.wordpress.com
annie ♥

Hejhej!

Jag säljer lite hästprylar på min blogg, kolla gärna!



http://narvefors.blogg.se/2012/march/hastprylar-tillsalu.html



MVH Annie

2012-03-18 @ 19:45:46
URL: http://narvefors.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0