Träningsupplägg med Bella

Nu är det två veckor sedan jag började jobba med Bella, och jag har kommit fram till följande:
1. Det är mer jobb än vad jag trodde.
2. Hon har gjort stora framsteg på kort tid.
Ibland känns det som ett + och ett -, men oftast som två +!
I och med att det är lite mer jobb, så kommer jag ju ha mer att göra, vilket betyder mer ridning för mig och det är ju jättebra!
 
 
Longering 1-2 dagar per vecka
Träningsupplägget har och kommer fortsätta bestå av en del longering. Bara på dessa två veckor har det hänt underverk med hennes överlinje och den ska såklart stärkas ytterligare. I början var hon mycket förvirrad och lite springig på linan, nu när jag longerade henne i förrgår uppvisade hon fina bärande galoppfattningar på en 10m volt! Fantastiskt vad potential hon visar vissa stunder alltså! Traven på linan är väldigt taktfull, rytmisk och reglerbar, men skritten behöver fortfarande bli stadigare och mer lösgjord. Hon är generellt väldigt lyhörd nu, och gör allt jag ber om på direkten och hon håller sig lugn och avspänd under hela passen vilket är otroligt bra med tanke på hennes heta personlighet ;)
 
Vila 1-2 dagar per vecka
Framförallt nu i början under igångsättning och medan hon lär sig mycket nytt kommer jag låta henne vila helt 2 dagar i veckan, alternativt vila helt 1 dag och skritta ut en dag (beror på väder och humör). Hon verkar bygga muskler i ganska snabb takt och är så arbetsvillig att jag knappast tror att hon hade haft något emot att ridas varje dag, men man får inte glömma att hon vilat en längre tid innan hon kom samt att jag tror att hon behöver tänka över vad hon lärt sig ibland.
 
Ridning 3-4 dagar per vecka
Det är här det stora arbetet ligger.
Skritten och traven sitter ganska säkert nu, ibland upplever vi korta stunder av helt fantastisk ekipage-symbios när Bella är 100% på hjälperna, bär upp både sig och mig samt har ett ordentligt tryck i gången. Det är verkligen halleluja-moments och jag blir så lycklig! Tyvärr är de inte så många per ridpass än så länge, haha! Men, kapaciteten finns verkligen där och jag blir grymt motiverad och inspirerad att fortsätta med hennes utbildning! Galoppen är lite tokig fortfarande. Jag kan inte riktigt luska ut om det är för att hon tycker att det är helt vansinnigt roligt att galoppera, om hon gör det av vana eftersom hon fått göra så förut eller om fullblodet i henne väcks till liv i samma sekund man flyttar fram innerskänkeln - NÅGOT är det iaf! Hon blir helt vild och vill helst bara springa som vinden..!
Hon har en halt otrolig galopp, helt sjukt mycket tryck och jag tror verkligen att hon kan hoppa larvigt högt om man får lite bättre kontroll på den. Eller, bättre riktning av den är nog bättre uttryckt. Man måste kunna rikta all denna energi. Om det är mot ett hinder eller mot en ökning i ett dressyrprogram spelar nog inte så stor roll, bara man får lite grepp om den. Vi jobbar stenhårt på det, och jag hoppas att allt ska falla på plats snart!
Än så länge blir det BARA fattningar och max en långsida galopp, sen börjar vi om. När det fungerar perfekt kommer vi bygga på och galoppera ett varv på banan innan vi bryter av, och tillslut kommer vi kunna hålla samma fina kvalité på galoppen hela tiden som vi nu endast gör ett par språng. DET ser jag verkligen fram emot, för första DÅ kan vi börja hoppa ;)
 
Jag LOVAR att jag ska få med mamma och ta lite ridbilder någon dag!


Kommentarer
Malin

Sv: Jag tror aldrig att jag kommer få komma ut i terrängen med någon egen häst igen, det känns så jävla motsträvigt just nu.. Hur stor är chansen att den hästen jag skulle få låna går o skadar sig nu? Hur stora är oddsen egentligen.. Helvetes jävla skit, jag SKA inte ha häst

2012-06-25 @ 23:27:07
URL: http://mullesdrommar.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0