Time to breathe!

Herre Jesus!
De här två dagarna har verkligen gått i ett. Den dåliga uppdateringen beror helt enkelt på att jag inte hunnit sitta vid datorn, de få stunder jag inte är i stallet råpluggar jag, plus att jag sover nästan 12 timmar vajre natt för att orka med dagarna, crazy!

Igår, som jag skrev nedan, for jag runt på stans alla apotek innan jag for till kliniken där jag snabbt fick en tid o fick åka hem i hämta Bella och fixa hennes tänder.

Nu är det i alla fall gjort, och vaccination också. De förra ägarna hade låtit vaccinationen gå över i år, så det blir ingen tävling för oss förrän hon fått sin andra spruta om ett par veckor. Det gör inte så mycket då det är mycket grund-arbete som behöver göras.
Den generella samt den mer detaljerade planen med Bella ska jag presentera ordentligt i ett eget inlägg så snart jag har allt klart för mig, men fokus kommer ligga på markarbetet.
Det första steget blir att, på söndag eller måndag, longera henne med gummisnodd.
Detta för att se hur hon reagerar på stödet om det är mjukt och elastiskt. Med tanke på att hennes tidigare erfarenheter kanske inte varit de bästa när det kommer till att söka sig framåt nedåt, så tror jag att hon antingen finner sig med det mjuka stödet och accepterar det, eller så stretar hon emot av vana. Beroende på hur hon reagerar vet jag sen hur jag ska gå vidare.
Antagligen kommer det bli en hel del arbete från marken eftersom hon behöver bygga upp ryggmuskulaturen och överlinjen, men jag ska hämta hem min prestigesadel (som är lite smalare än min tolga som jag är övertygad om kommer vara för smal för lilltjejen) tillsammans med en riktigt tjock Mattes-pad. Det borde funka fint!

Nellisan då?
Jo vad ska man säga - hon gillar inte läget, men hon gör så gott hon kan.
De gick in i benet på henne vid veterinärbesöket, men kulan är så pass hård att innehåller inte går att suga ut med kanyler... De fick ut lite, lite som skickades till labbet, men jag har inte hört något än.
Så, hon fick massa antibiotika i benet och jag har fått en antiinflammatorisk gel med mig hem som jag smörjer henne med på benet. Hon ska vila helt i en vecka, och sen skrittas i två veckor, och sen återbesök igen.
De är fortfarande helt fascinerade på kliniken, de har aldrig stött på något sådant här förut. Ibland önskar jag tat mina hästar kunde vara som alla andra, att de får lite ledinflammatorer när de är halta, som man behandlar och sen är det bra. Mina hästar har faktiskt ALDRIG blivit behandlade i någon led (och jag har fått beröm för min varierade träning av dem vilket antagligen är anledingen), mina hästar får bara konstiga hältor som ingen förstår sig på =/
Det som var positivt med återbesöket var att hon knappt var halt längre, det syntes bara lite i ena varvet på volten nu, så det talar för att utvecklingen går åt rätt håll, även om det kommer ta tid.


Ni ska få lite Bella-bilder!
Ska försöka övertala mamma att hjälpa mig ta riktiga bilder på henne med den riktiga kameran om det bara vill sluta regna idag ;)


Bellas långa man när hon kom.
Här är den i alla fall inte i dredlocks längre, haha!


Mer spring i hagen!


Hihi, hon ser så rolig ut här, men man der ju i alla fall att hon kan skjuta på med bak om hon vill!


Söt poni i glittergrimma och nytt fleecetäcke påväg till veterinären!


Ja, hon har ju då en sned bläs, men hon är grymt söt ändå! =D


Kommentarer
erika

ååh vad fin hon ser ut, lilla Bella! Hoppas Nelly frisknar till i benet snart! :)

2012-06-09 @ 11:02:55
URL: http://www.majimka.blogspot.com
Malin & Keyson

Skönt att utvecklingen går åt rätt håll med Nelly!! Super fin liten dam du har hittat dig, ska bli kul att följa er! :)

2012-06-09 @ 19:03:21
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0