Årets första hoppning!

Först travade vi över fyra travbommar,
sen galopperade vi över fyra galoppbommar.

Sen gjorde vi några hoppövningar:
*Studs; bom→räcke-räcke→bom
*Travkryss→ett galoppspång→oxer
*Galoppkryss→ett galoppsprång→oxer
*Två galoppbommar→oxer

Det var första gången jag och Nelly hoppar studs mer mer än två-i-rad, hon var kanonduktig och förstod direkt vad hon skulle göra! Det ska vi göra ofta nu =)
De andra hoppövningarna gick också bra, men galoppsprånget mellan krysset och oxern blev väldigt energilöst vilket gjorde att hon hävde sig över hindret istället för att verkligen hoppa (Fine, oxern var 90cm, hon kanske inte behövde hoppa i alla fall, men ni förstår nog vad jag menar...). Då fick jag tipset av Bea, nya tjejen i stallet som hjälpte mig idag, att istället lägga två bommar framför hindert. Detta för att uppmuntra Nelly att hålla en jämn, lite mer kraftfull galopp. Det funkade fint!

Vi gjorde inget mer avancerat än såhär eftersom det var årets första hoppning, men det kändes ändå ok.

Det bästa med passet: Blev glad när jag såg vilken stadig underskänkel jag hade! Framförallt i terrängen har jag haft lite problem med den, men idag verkade den vara superstadig, kul!

Det finns MASSOR att träna på och förbättra, men det kommer i ett separat inlägg då jag reflekterat och diskuterat det mycket idag...










Kommentarer
Malin

Hihi, så fin hon är!



Vet du va?! JAG SKA TILL IRLAND!!! :D Bokade precis flygbiljett till den 24.4!! :D o är där till andra maj! ååååh så glad jag är nu :D

2012-02-01 @ 19:21:26
URL: http://enhundradelssekund.blogspot.com
Madde

grymma stövlar. hur gammal är din häst?? :)

2012-02-04 @ 20:15:16
URL: http://maddesalin.blogg.se/
Lina

Du berättade i ett annat inlägg om att ni på Irland hade ett uttryck "give the horse it's head". Tror du ska prova det på Nelly, ser ut som hon kämpar mot din hand och håller huvudet högt. Kan hjälpa en del med framåtbjudningen också, särskilt vid hoppning.

2012-02-05 @ 16:49:54
Maja

Till Lina

Hej!

Om du tittar riktigt noga på filmen och på tyglarna, så ser du att de näst intill glappar. Jag håller nästan ingenting i tyglarna, det är bara sådär hon beter sig just nu i en anridning.

Eftersom galoppen bli lite ansträngd 'häver' hon upp sitt huvud för balansens skull.

Men tack i alla fall!

2012-02-08 @ 08:26:00
URL: http://majagoesirish.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0