I do my own stunts

Alltså, de senaste dagar X)

Igår åkte jag av Nellisan - igen, haha!
Vi var ute på ett fält och galopperade barbacka. Så när vi kom runt ett krön stod det ett badkar där och reflekterade starkt i solen så Nelly hoppade till och gjorde en tvär sväng bort från karet = ryttare på marken. Jag landade på fötter och höll kvar i tyglarna så Nelly stannade direkt. Men så kom det adrenalinpåslag som alltid kommer vid en ofrivillig avsittning vare sig man slår sig eller ej, och logiken som känns som det enda rätta just då är verkligen så himla stupid!
Det ENDA jag kunde tänka när jag klättrade upp på hästryggen igen var "Jahapp, nu måste vi hoppa över badkaret".
WTF? HAHAHAHAHA!
Jag antar att jag resonerade så som jag alltid gör: Det får inte finnas på kartan att Nelly skulle skygga för ett hinder, och eftersom ett badkar ser ut som ett hinder så är det ett tänkbart sådant. DÄRFÖR var vi tvungna att hoppa, för att om vi i framtiden skulle stöta på ett hinder-badkar, så kommer Nelly hoppa det!

Vi hoppade i alla fall, Nelly tvekade inte en sekund utan bjöd som aldrig förr, hoppade som en tok och jag var dödens nära att åka av igen, haha! Men jag lyckades klamra mig fast!

OCH IDAG DÅ:
Red fuxen som jag är hästskötare åt, för första gången helt själv (ägaren har velat vara med eftersom han lite för ofta är mer i luften än på marken). Han är väldigt explosiv och hade varit tokigare än vanligt igår, men var förvånansvärt lugn och fin direkt jag satt upp! Så vi trave omkring på stora böjda spår + alla möjliga sorters sidvärtsrörelser när jag bestämmer mig för att göra lite tempoväxlingar i traven. Hittills under passet hade jag ridit med sytrådslätt kontakt med munnen, men efter att vi längt travstegen lite längs långsidan skulle jag ta en förhållning - då knäpptes ena tygeln upp vid bettet!
Där satt jag, på en högexplosiv svårklasshäst som tar varje chans till cirkus-brall han får, MED ENDAST EN TYGEL.
Jag hann få total panik innan jag kom på att jag måste få honom till halt innan han märker hur utsatt jag är. Så jag tog min förhållning på endast yttertygeln och styrde in honom lite försiktigt i hörnet. Han gjorde halt som ingenting och jag kunde sitta av och fixa mina tyglar...

Helt sjukt!
Jag har aldrig varit med om att sådant händer, haha!

Det passar nog ganska bra att hästarna får vila i morgon X)


Perfekt halt!


Kommentarer
Malin & Keyson

haha, shiit! Vilken panik när tygeln lossnar, då vet jag inte vad jag skulle ta mig till :o



Sv: Mjo då, har tagit de lugnt nu efter träningen med lite lösgjordhet och jobb från marken. Efter att jag flög av har han backat lite, han litar inte riktigt på mig & sadeltvången blev dessutom värre.. Men vi fokuserar fortfarande på dressyren, fast han kommer självklart få hoppa under tiden! Men då bara basic saker som stärker oss båda. På träning har de blivit lite utmanande för att han ska lita på mig, men nu skapar de bara konflikter.. :/ Han har haft de & har de lite jobbigt med fällningen med, ganska känslig herre de där.. Så några lugna veckor nu skadar nog inte! Ska dessutom boka fysioterapeut när nästa lön kommer så att hon får kika igenom honom :)



Tycker de är kul att rida för tränare som inte har sett en på länge, då inser man själv framstegen! :)

2012-04-16 @ 22:40:18
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/
Siri

Hahahahaha jag brukar också hoppa över saker som Lasse skyggar för när jag rider! (trodde jag var den enda)



Ja hehe, det var dock liten apelsin som styrde jag bara hängde med hahaha.

2012-04-17 @ 10:40:38
URL: http://lamints.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0