Dags för ett nytt träningsupplägg!

Nellisan är just nu i tuffare träning än någonsin förut.

Vi håller oss till våra 60min pass 5 dagar i veckan, och jag är nästan löjligt stolt över hur bra vi är på variation. Vi gör aldrig samma sak två dagar i rad, Nelly håller sig pigg och motiverad, och vi är ute på våra powerwalk-by-hand 3 dagar i veckan. Heja oss!



Nellys foderstat har uppdaterats lite igen över de senaste veckorna.
Hon har verkligen ingen anledning att vara mullig när hon är i den här träningen (plus våra powerwalk by hand och att hon spring i hagen med kompisarna hela dagarna), men det är hon ändå. Så hon får det hon behöver, tillräckligt med energi för att vara ridbar vid träning, men inte ett gram mer!

Vi håller oss till ungefär samma fodersorter som innan, just nu fördelade på 3 mål om dagen. På vintern får hästarna 5 mål om dagen, och nu lite senare kommer de endast få frukost och kvällsmat eftersom de går ute i gräshagar så länge som möjligt på dagarna.

7½ kg hösilage
(låter snålt, men hon går på gräs. Till sommaren kommer denna givan gå ner till kanske 4-5kg)
2 kg Havens Power Plus
(Fodret hon fått innan, men nu i större giva. Müsli av svarthavre och majs samt extra elektrolyter.)
3 dl Speedi Beet = ca 1½ liter uppblött
("sockerfri" betfor = utan all melass man tillsätter vanlig betfor)
Morötter + Vitlök + E-vit/Selen

Den största förändringen från och med nu är att vi riktar om vår träning. Planen var ju att lägga fokus på banhoppning hela våren, men nu känns det som om vi båda två är mer sugna på fälttävlan än någonsin - så nu kör vi!
Det blir ju då en till hopptävling i Falkenberg, den 1:a maj. Sen åker jag och fyller mig själv till bristningsgräsen med inspiration i Badminton medan Nelly vilar upp sig. Efter vila och hemkomst tänkte jag att vi skulle iväg på en liten lokal dressyrtävling, mest bara för att prova på. Jag har försökt luska ut vart det hålls terrängträningar här runt om och om det sker någonstans regelbundet, men så verkar det inta vara (än iaf)? Jag hoppas i alla fall på att kunna träna och ta ft-kortet innan den 26 maj då det är en fälttävlan i Hermanstorp där jag tycker det skulle vara lagom spännande att debutera!!!

Att vi redan nu börjar rikta in oss på fälttävlan innebär att vi behöver bli mer noggranna i dressyren, men jag känner att vi mycket väl är förberedda för uppgifterna vi kommer stå inför i dressyrmomentet. Hoppningen har vi ju alltid mer eller mindre koll på, och det känns som om Nelly verkligen taggar till inför att hoppa terräng nu (hon är ju helt skogstokig ibland när vi hoppar stockar ute). Konditionen är egentligen bra hos henne, men orken kan förbättras. Jag har en plan och ett upplägg där också, som jag fått hjälp med att forma av en landslagsryttare i distansritt - tjohej! Mer om det i ett separat inlägg!
Och vi är ju stadigare ute i terrängen nu än vi var i höstas, haha:


Kommentarer
sirpan

Fan Lasse har riktigt rackig kondis, måste fixa till det när min sadel kommer. Blir bra med ett sånt inlägg så jag kan få lite tips.

2012-04-21 @ 17:27:37
URL: http://lamints.blogg.se/
linnea

Anne Persson har en del träningar i Hermanstorp, tror att kanske Jennifer Arvehell och Lotta Johansson har det också men är säker på att Anne har de ;D

2012-04-21 @ 18:35:58
URL: http://lbergh.blogg.se/
Lina

Vitlök är giftigt för hästar och ger anemi, blodbrist i hög dos.

2012-04-22 @ 11:19:46
Maja

Till Lina

Det är för det första inte vetenskapligt bevisat vad jag förstått (det är inte heller någon av de positiva effekter som vitlök sägs medföra). Vid de tester man gjort handlar det om att man måste ge en häst minst ett hekto vitlök per dag för för att det på sikt ska leda till Anemi - och det är sjukt mycket vitlök! =O

Jag skulle aldrig få för mig att peta i min häst något (eller en mängd av något) som skulle vara farligt för henne, och jag är ganska påläst om det mesta inom hästar och foder.

Allt är farligt om man ger för mycket av det, så länge man vet om riskerna med vad man gör och vet varför man ger det till hästen så tror jag att man är ganska safe.

2012-04-22 @ 16:34:52
URL: http://majagoesirish.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0