School

Har fått en fråga om mina studerier.
Vad är det jag utbildar mig till egentligen?

Jo, jag har nyss påbörjat mitt andra år på Socialpsykologiska programmet vid Högskolan i Halmstad. Efter mina tre år kommer jag alltså bli Socialpsykolog. Detta skiljer sig mer än vad man kanske tror från 'vanlig' psykolog:
* Det handlar mindre om hjärnan och vetenskap, mer om teorier och verkligheten
* Det är inte samma prestige, inte lika svårt att komma in som på psykologlinjen
* Utbildningen är 3 år, inte som psykologlinjens 5+
* Man blir ej licenserad, men man kan 'lägga på' terapeututbildning om  det är det man vill
* 1000 fler saker jag inte orkar rada upp ;)

Det som jag i stort studerar är inte hur den individuella människan fungerar, utan hur människor fungerar i grupp och relationer. Vad det är som gör att vi agerar som vi gör, hur vi påverkar andra människor och hur andra människor påverkar oss osv.
Det är vansinngt intressant, men lika vansinnigt svårt att få grepp om..!

Jag vet inte riktigt vad jag vill göra med min utbildning när jag är klar. Jag är egentligen inte så sugen på att agera som Socialpsykologen Maja, men jag är helt övertygad om att jag kommer få otroligt mycket användning för allt jag lär mig =)


Ett exempel på vad vi diskuterar och reflekterar över.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0