Inackorderingsstall

Jag, som antagligen de allra flesta andra, drömmer om att i framtiden ha en egen gård. Helst skulle jag vilja en en lagom stor gård på bjärehalvön (alltså på gränsen mellan Halland/Skåne), eller i England. Jag skulle nog inte heller ha något emot att ha några inackorderingar. Jag vet att det är mycket jobb, inte helt enkelt och svårt att hålla alla nöjda och glada, men ibland är det rätt kul också ;)
Men, tills dess att jag kan skaffa mig min fina gård, så är jag beroede av inackorderingsstall, och därför tänke jag skriva lite om vad jag tycker och tänker om det.



Jag har provat på en hel del olika 'sorters' inackorderingsstall under de 5 år jag haft häst:
* Litet 'privatstall' på en ridskoleanläggning - Där skötte de anställda på ridskolan fodringar och in/utsläpp på vardagar, och vi i privatstallet skötte oss själva på helgerna. Alla hästar stod på torv som ingick i stallhyran och likaså grovfodret. Kraften fick man fixa själv. Det fanns ett ridhus, men det var svårt att hinna rida efter skolan innan lektionerna började. Det fanns hagar (endast gräs) så det räckte åt alla hästar, men de var inte så stora.
* Nybyggd Dressyrinriktad anläggning - Där skötte gårdsägarinnan och en anställd fodringar + utsläpp på vardagar och inackorderingarna hade en helg var på våren och hösten då man hade alla fodringar o utsläpp. Halm, grovfoder och mineraler ingick. Insläpp skötte man själv. Det var tufft att ha eget insläpp när det var mörkt o kallt o man slutade skolan sent. Ridhus fanns och få lektioner hölls. Liten och dålig utebana. Hagarna var små och nästan alla hästar gick en och en. Inget täckesbyte eller påtagning.
* Nyrenoverad Hoppinriktad anläggning - Gårdsägarinna och anställa skötta alla fodringar + utsläpp vardagar. På helger hjälptes inackorderingarna åt att släppa ut hästarna. Hö ingick, spån och kraftfoder fick man fixa själv. Täckespåtagning var ok men inte byte. Bra ridhus, ännu bättre utebana. Helt ok hagar där nästan alla hästar gick två och två. Här skötte man också insläpp själv, vilket blev tufft efter sena skoldagar när hästen var blöt och hungrig :(
* Väldigt stor anläggning på Irland - Där ingick ALLT. Anställda fodrade, gjorde i ordning fodret, skötte boxarna, in/utsläpp, täcken, sjukbandage och i vissa fall motionering samt ryktning. Det enda man behövde göra som inackordering var att rida sin häst. För mig var det ju lite annorlunda eftersom jag jobbade på gården, men för alla andra var det detta som gällde - LYX! Ridhus, utebene och terrängbana fanns tillgängligt.
* Liten Dressyrinriktad anläggning - Gårdsägarinnan sköter alla fodringar + in/utsläpp vardagar, på helgerna hjälps inackorderingarna åt. Spån och hö ingår, samt täckesbyte/stallbandage och dyl. Kraftfoder får man fixa själv, men finns till bra pris på gården. Kanonbra stora hagar samt bra utebana. Inget ridhus (dock finns det på skrittavstånd).


Där jag står nu är alltså första gången det ingår insläpp för mig, förutom på Irland. Det är så himla skönt! Rent generellt känns allting mycket enklare i mitt nuvarande stall, kanske har det att göra med att det är så pass litet... Ingenting är problematiskt liksom, allt man vill ska göras (som täckensbyte och stallbandage osv) fixas! Jag kommer antagligen sakna ridhus på vintern, framförallt om det blir ännu en vargavinter, men det märker vi ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0