Morgonturen

Klockan nio i morse red vi iväg med hästarna. Ganska tidigt för mig som annars alltid föredrar att rida på eftermiddagen. Våra uteritter är ganska begränsade av älgjakten, jag går verkligen inte in i skogen om jag inte måste. Men de skjuter ju älgar på grusvägar o öppna fält också, så även om Nelly inte har några reflexer än så ser jag ut som tomten:


Efter ungefär 30 minuters uteritt kom vi till ett fält där vi bestämde oss för att rida lite markarbete ändå. På det fältet känner man sig rätt trygg, för det är vid ett tätbebyggt område så där får jägarna inte skjuta. Jag provade ett nytt bett på Nellisan idag, ett tvådelat D-ringsbett med koppar-rullar. Hon har ju bara gått med tredelat sedan hon reds in, och då jag anser det viktigt att byta bett ibland har jag försökt hitta ett att varva hennes ordinarie (tredelat mässing med fasta silverringar) med. Hon gillar INTE vanligt tredelat med rörliga ringar, och hon gillar INTE raka bett. Det här tvådelade gillade hon VERKLIGEN!
Jag fick direkt ett mjukt men stadigt stöd och man märkte att hon pillade på kopparn utan att bli 'rörig'/orolig i munnen. Mini-markarbetespasset i sig gick godkänt bra. Vissa sekvenser var hon superduper! Det fältet kommer vara ett bra avcheckningsfält för oss skulle jag tro, marken där är inte helt jämn vilket gör att hon flera gånger blev lite oblanaserad och bytta galopp. När hon i framtiden är mer med på hjälperna hoppas jag kunna galoppera omkring där i alla möjliga galopper utan att hon byter förrän jag ber henne ;)
Efter kanske 10 minuter var hon trött och det blev soppa-torsk-effekt igen = mer havre åt hästen i fortsättningen! Nu börjar det bli ganska mycket müsli i krubben, hehe... Det känns så lyxigt att kunna ge henne müsli i sådana mängder, och hon är så gullig som är så tacksam när hon får maten - gullungen!
Såhär ser bettet ut:






Kommentarer
Carolin

Har med sånt bett o både jag o hästen älskar de :-) får en mer lugn o harmonisk häst som tar bättre stöd på bettet utan att bota sig fast :-)

2011-10-12 @ 22:49:19
URL: http://stallcarlsvik.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0