Danneträning 4 & 5 oktober

Sorry för dålig uppdatering, men igår på kvällen när jag tänkte blogga om träningsdag 1 så blev det istället middag i stan med alla vi som är med på träningen + Danne såklart!
Jättekul med wild west-mat och hästdiskussioner. Man får höra så mycket spännande berättelser när man sitter med sådana som har så oändligt mycket mer erfarenheter än en själv!
Åter till själva träningarna då:

DANNETRÄNING #1

Vi var snyggt matchade och jag var lite nervös måste jag erkänna...!
Men det hade jag inte behövt vara - Danne tycker att Nelly är fantastisk!!!
Hon skötte sig exemplariskt med tanke på att det här kanske var 4-5 gången hon är i ett ridhus, och hon är verkligen en kämpe! Hon försöker så gott hon förmår och vill alltid göra rätt. Problemet är ju att hon inte är helt 'hemma för skänklarna', som Danne säger. Hon vet liksom inte riktigt vad jag vill när jag använder dom. Därför handlade dag 1's pass mest om att renodla hjälperna med mycket start och broms och övergångar. Vi provade även på lite sidvärtsrörelser! Innan har jag bara provat att flytta Nelly några steg i skritt, men hon fattade ändå snabbt vad det var jag ville. Vi kunde utan problem flytta från spåret till X och ut tillbaka till spåret i trav! Yey!
Galoppen var jobbig dock, för oss båda två. Jag har ju aldrig riktigt suttit ner i galoppen och jobbat henne utan fram tills för några dagar sen stod jag ju alltid upp. Nu var det sitta som gällde, full skänkelinverkan och djup form. Nelly var helt fantastisk de gånger det verkligen blev rätt, men hon är ju inte tränad på det sättet tidigare och blev jättetrött, snuttan! Hon slog om mer i galoppen än på länge, men jag fick lära mig en ny metod som jag ska tillämpa för att bli av med det. Direkt hon byter är det 1 sekunds trav som gäller, sen galopp igen. Framåt framåt framåt, alltid tänka framåt!
Danne tyckte att jag skulle prova ett par sporrar till i nästkommande dag för att verkligen förtydliga skänklarnas inverkan.


DANNETRÄNING #2

Rosa matchning idag!
De bra delarna var bättre idag, och de 'dåliga' sämre. Inte lika jämt alltså. I början itrven var det ett härligt tryck i henne, och galoppen liksom bara FUNKADE. Så himla fin i båda galopperna och inga omslag eller avbrott - det vill säga de första 20 minutrarna. Sedan var det fullständigt soppatorsk. Hon bara orkade inte mer helt enkelt. Danne ville pusha henne att verkligen ta i och jobba mer, men tillslut fick hag faktiskt säga ifrån. En häst som inte är helt med på noterna och som tydligt visar att hon helt enkelt inte orkar mer, då är det dags att trappa ner och avsluta. Galoppen blev katastrofal och tillslut kund ejag inte ens få henne att galoppera, då var det stop. Vi bråkade faktiskt lite Danne och jag, för första gången, men kom väl överrens tillslut ändå. De här två dagarna har han säkert sagt 30 gånger vilken fantastisk häst hon är, va snäll och klok hon är - så tillslut fick han ge med sig och finna sig i att det var tillräckligt. Skynda långsamt är det väl man säger?
Han såg helt enkelt hennes potential och vill verkligen få det igenom nu på en gång, men det fungerar inte så med min jättebäbis. När hon är redo kommer allting falla på plats och man kan uppnå det man vill uppnå.
Något vi var överrens om är att hon är en stor ung häst = hon behöver mycket mat!
Nu får hon ju 1-1½kg (=2-3 liter) müsli om dagen, och det är helt enkelt inte tillräckligt. Jag har ju beställt ett riktigt power-puff-foder åt henne som kommer på fredag, och det gäller helt enklet att trappa upp tills jag känner att hon är där hon borde i energi. Danne menade att en så snäll o klok häst kan hellre gå med lite för mycket energi då hon aldrig kommer använda det emot mig - och det kan jag hålla med om. Jag vill ju att det ska vara så lätt som möjligt för henne, såklart!

♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣

Allt som allt har det som vanligt varit en väldigt givande träning!
Vi har tagit några steg i rätt riktning, även om det hela avslutades på lite fel sätt enligt mig. Vi bemästrar nu lite enklare sidvärtsrörelser och vet vilken galopp som gäller och vad jag kan be henne om.
Det ryktas om att denna vinter komemr bli den värsta hittills, så för oss gäller det nog att trimma nu och vara beredd på en hel del vila i vinter.
Min moster kommer dessutom ha bäbis-träningar varje onsdag med lämpliga 4-årings-övningar, så det ska vi nog se till att pallra oss i väg på så länge jag vågar köra!


Kommentarer
Anonym

Hon är för härlig - bara står där självklart och lite uppbröstad, som den stjärna hon är och liksom tänker "vilken tur att just jag kom hit!". Hon utstrålar inga tveksamheter alls! <3 <3



2011-10-05 @ 15:08:27
Maja

Hon är bara BÄST helt enkelt <3

2011-10-05 @ 15:16:48
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Malin

Satan så snygg hon är! Och jävligt nice matchat, måste jag säga. Hur hög är hon nu? Ser ut som en riktig bjässe. Hoppar säkert hus om några år ;)

2011-10-06 @ 12:48:02
URL: http://enhundradelssekund.blogspot.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0