Advanced on the line

Idag avancerade jag övningarna lite för Nelly på linan!
Innan har det mest handlat om att lära henne hur longering fungerar (hon har bara varit tömkörd) och hitta kommandon som fungerar för oss båda. Oftast är det så att 'sakta ner'-kommandot inte fungerar i början, och 'kom igen nu'-kommandot inte fungerar i slutet ;)

Fick ta hjälp av ett longerspö för att förtydliga vad jag ville och så gjorde vi ganska täta övergångar mellan skritt o trav. Så fort hon förstod vad jag ville blev hon snabbt lösgjord och frustade på som en frustare från fruststad!
Jag bestämde mig för att hålla det till skritt och trav idag då det fungerade så bra....
Så provade vi på en annan grej också:

Jag vet att ni älskar när jag måler ;)

Japp, vi minskade successivt volten till en ca 12m-volt!
Först tyckte Nelly det var rätt klurigt och försökte ta mycket stöd av linan, men när hon hittat sitt 'nya spår' travade hon runt på den lilla volten balanserat o fint. Sen fick hon gå ut på stora voltspåret igen (24m) och så provade vi igen. Båda varven gick jättebra! Hon gör små volter betydligt bättre på lina än med mig på, så det skavi fortsätta med!



2 Updates, förresten:
* Nelly går numera med både Nykle (friesern) och den svarta dressyrhästen i hagen! Det är inte många gånger det gå att ha ett superstoigt sto, en stöddig 6-årig valack och en 16-årig valack (som är dökär i stoet) ihop - men med de här tre går det jättebra! De piper och bråkar lite ibland, men oftast står de i klunga och putsar på varandra =)
* Nelly bytte box idag!
Hon är ju så otroligt grisig i sin box vid dörren, så nu provar vi en större box (lite över 4x4!), längre in i stallet och med den svarta dressyrhästen som granne istället för Nykle. Nelly o Nykle bråkar rätt bra över maten, men nu verkar det lugnt. Hon är rätt förvirrad, och gillar inte förändringen just nu, men hon vänjer sig nog snart! =)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0