På g...

Kommer antagligen ägna kvällen åt att klippa ihop o publicera filmsnuttarna från hoppningen idag, än så länge får ett litet smakprov duga:



Vi har SÅ MYCKET att träna på, haha!

Nelly har förändrats MASSOR!
Innan var hon svår eftersom hon överhoppade sig så kopiöst att hon skjöt mig ur sadeln. Nu är hon svår eftersom jag förväntar mig ett jättehopp, men hon bara kliver över hindren → jag hamnar lite före henne i språnget → sprången blir inge bra...

Problemet nu är, förutom det ovan nämnda, att vi har bra 'krut' i svängen mot hindret, men vi hinner tappa en del av det innan vi är framme. Så hivar Nelly upp frambenen → tappar den sista farten + ryggyggen i hivandet → bakbenen är den enda kvarvarande energi/kraftkällan och påskjutet från dom avgör om vi klarar hindret eller ej.
TUR ÄR då att Nelly har VÄRLDEN STÖRSTA rumpa/bakben.

Så ja, även om det fungerar (jag menar, vi kommer ju över) så är det inte ett så effektivt sätt att hoppa på. Vi måste få bättre fart och rutin på hoppandet. Det här är ju faktiskt bara 5:e gången jag hoppar banhoppningshinder med henne...

Det jag behöver tänka på är:
* Att Nelly HAR stor galopp, jag måste LÅTA HENNE ha stor galopp. Just nu är jag så inne på att jag vill lägga henne på shyssta avsprångspunkter att jag håller tillbaka henne alldeles för mycket (hon är inte stark nog att hålla igång själv, det är fortfarande min uppgift!).
* Ridningen och sitsen fram till hindrena är jag ändå nöjd med, men sen blir jag som sagt lite före i sprången (Irland-chefen hade dödat mig!) och efter hindrena fokuserar jag bara på att hålla galoppen. Efter hindrena behöver jag ha blicken framåt och driva!


Kommentarer
Karoline

Det är så roligt att få följa er i eran vardag.

2011-11-02 @ 08:48:16
URL: http://karolinesliv.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0