Kriget om energin

Ja, vanligtvis är jag väldigt diplomatisk som ryttare, men idag blev det lite krigande under ridpasset.
Det som är svårt med Nelly är att hon är en sådan jättebäbis, vilket gör att jag automatiskt försöker göra det lätt för henne genom att dra det tunga lasset och jobbar häcken av mig för att kunna göra lite svårare övningar utan att ställa högre krav på henne. Men samtidigt är hon en ruskigt SMART jättebäbis... Ibland känns det som om det är hon som sitter på min rygg iförd solglasögon och smuttandes på en Havremargaria.
Hon liksom spelar lite på att jag är snäll också, och de gånger jag kommer på det blir jag lite... sur... Idag var en sågan gång.

Allt jag vill är att hon ska jobba i form, i alla (energiska) gångarter, längs fyrkantsspåret och på stora volter samt flytta sidvärts. Det är inte för mycket begärt, hon KAN det.
Men ändå måste jag pusha henne så mycket ibland att jag blir helt slut. Varken hon eller jag har så dålig kondition att det skulle behöva bli så jobbigt för mig.

Så idag har det blivit en hel del ponnysparkar (från mig), en hel de kosparkar (från Nelly), en del "MEN NELLY!" och tillslut så, efter 40 minuter, så blev det äntligen bra.
Hon kan ju så himla bra!
Men självgående är hon då verkligen inte - på banan.

Det är nästa svårighet i det här...
Vi har äntligen, efter flera veckor, fått höanalysen. Idag glömde jag det såklart i stallet, men direkt jag får hem den ska jag räkna på Nellys foder. Jag är ganska övertygad om att hon får tillräckligt av allt, men jag vill undersöka hur jag kan balansera upp det här med hennes energi. På uteritter är hon ju helt skogstokig, superpigg och laddad, men på banan så är det som om hon inte orkar efter 15-20 minuter. Hon blir aldrig speciellt svettig, så jag köper inte att hon bler för trött, i så fall är det att hon blir omotiverad... Men ja, det ska bli intressant att se hur energibalansen ser ut, och vad jag kan mixtra fram =)

Men, som ni kan se i inlägget under så har vi
OFTAST väldigt rpligt ihop ♥




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0