Filmen!

Som sagt finns det MASSOR att förbättra o jobba på,
men vi har i alla fall roligt ♥

Det jag stör mig mest på just nu är sadeln!
Den vill liksom ha mig i stolsits, och jag får verkligen jobba för att inte hamna där...
Aja, har hämtat hem Tolga-sadeln o ska provrida i den igen nu när hon ändrat sig så mycket.


MASSOR av kommentarer nu då - Idag är det ju min födelsedag o allt! =D

Hipp hurra för mig idag, haha!


OBS!
Det har blivit lite fel, inlägget publicerades IDAG den 2:a, men ändå står det 1:a?
Jag fyller i alla fall år idag, den 2.a november ;)


Kommentarer
Anonym

Padden kanske inte behövs, brukar bli bakvikt och stolsits när det är för trångt.

2011-11-02 @ 13:04:56
Erika

Grattis i efterskott!

2011-11-02 @ 13:12:07
louise

Jag tycker du mesar alldeles för mycket med henne med tanke på dina mål nästa år. På filmerna kan man tro att hon är under inridning då du inte sätter någon press på henne utan låter henne i stort sätt gå som hon vill. Visst att hon är stor men tycker allt du kan sätta mycket mer press på henne som att få upp henne så hon sätter sej i bak och korta henne betydligt mer för hon är ingen bebis längre ;)



Sen tycker jag du ska låta henne rulla på framför bommar och hinder ist för att hjälpa henne till en avståndspunkt. Unghästar måste lära sej tänka själva , det är inte hela världen om hon kommer helt fel för hon kommer lära sej väldigt fort att lägga sej rätt helt själv. Kommer den dagen då du som ryttare inte lägger henne rätt och ni hamnar i en liten knivig situation där hon inte vet vad hon ska göra eftersom du hjälpt henne alltid innan. Låt dom göra fel så mycket som möjligt för det stärker dom så otroligt mycket :)



Annars är det en väldigt fin och trevlig häst du har :)

2011-11-02 @ 17:23:59
Maja

Svar till Louise

Tack för kommentaren!

Jag förstår din mening och vad du vill säga, men känner att jag vill svara för att du ska förstå vår utgångspunkt lite bättre =)



Jag KAN inte begära så mycket mer av henne just nu, och hon är faktiskt fortfarande en bäbis...

Hon har fått mycket tid till att landa i nya landet/stallet och hon har växt mycket i perioder, så hennes utbildning är på efterkälken.

Det här är andra gången i hennes liv hon hoppar gymnastikhoppning, innan har hon bara hoppat stora hinder, ett i taget.

Jag har sett hennes teknik o hoppförmåga på höga höjder och är övertygad om att våra mål inför nästa år är svåra men uppnåeliga, men just nu i detta skede av hennes utbildning är det markarbete och gymnastikhoppning som jag valt att fokusera på.



Det är först nu hon börjat 'kliva' över hindren på det här viset som ett resultat av att hon nu förstår sin uppgift lite bättre. Innan har hon överhoppat sig på grund av osäkerhet o orutin, därför vill jag inte "låta henne göra fel så mycket som möjligt" eftersom jag inte tror att det skulle stärka henne utan snarare ge henne sämre självförtroende igen (i vilket fall är det inget jag är beredd att riskera).

Banhoppning ska bara vara kul och enkelt, vi börjar 'på riktigt' till vintern/våren!



Det blir kanske lite dagis-ridning, och kanske gör jag henne lite av en björntjänst som inte ställer högre krav på henne, men jag behöver göra det här på mitt sätt utifrån hur hon är nu och vad jag vill uppnå längre fram i tiden än bara nästa år.



Jag hoppas du förstår lite bättre varför jag gör som jag gör, även om du inte håller med mig ;)

2011-11-02 @ 18:08:45
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Anna

Jag tror att unghästar måste få lära sig göra fel och göra rätt själva, gör du det åt henne så tror jag inte att du tar bort självförtroendet men det kommer ta längre tid.

När du hela tiden "hjälper" henne så lär hon och ser hon ju inte själv vad som är "fel och rätt". Om du låter henne sköta jobbet och hoppa massa små serier kommer hon växa till en hinder klok häst med massa mod och självförtroende.

Det är bara vad jag tycker din häst är jätte fin och du rider henne super mjukt och fint, men bara en tanke IOM att du vill matcha henne för stora uppgifter

Kram

2011-11-02 @ 19:42:14
Emelie

Grattis! :D



Ni ser jätte fina ut, jag gillar Nelly. Hon är så grymt fin!

2011-11-02 @ 21:14:06
URL: http://semlur.blogg.se/
Michan

Grattis på födelsedagen! Hoppas den varit jättebra!! :)

2011-11-02 @ 21:46:51
Karoline

Grattis!

Det ser fint ut på filmen.

2011-11-02 @ 23:12:48
URL: http://karolinesliv.wordpress.com
Erika

Jag tycker att du har bra tankar Maja! Hon är faktiskt bäbis. själv blir jag illa till mods när jag ser alla 4-åringar som går i perfekt form, utan några hyss och glädje. Väldigt mycket ridna, och redan behandlade... Och kommentarerna att du hjälper henne för mycket håller jag inte med om. Du har henne i en balanserad galopp, men du sitter ju inte och måttar?! Min åsikt är att det viktigaste för en unghäst är att ha en bra framåtbjudning, och att hoppa så att den tycker att det är enkelt och får bra självförtroende.

Sen ska man ju för det mesta lita på sin magkänsla om hur fort fram man vill gå med sin häst.

2011-11-03 @ 00:38:06
Carolina {Tävlingar i bloggen}

Tycker du bör korta upp tyglarna något i traven så du får mer kontakt med henne. Stundtals hänger dom och glappar lite. För övrigt låter det riktigt bra, skönt med en människa som faktiskt kan prata med sin häst!

Nu har vi en tävling om det nya classic double pannbandet från Hansbo. Om du inte redan har anmält dig, gör det nu!

2011-11-03 @ 13:17:18
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
louise

Ja, jag förstår helt klart varför du gör som du gör :) Är lätt att sitta här bakom skärmen och tycka men vem vet, kanske hade jag gjort samma sak om hon vart min ;)



Tycker du har ett väldigt sunt och bra tänkande iaf och ska bli kul att se henne med mer rutin sedan :)

2011-11-03 @ 17:06:46
Matilda

Jag tycker att du är duktig Maja som analyserar allt så mycket och bryr dig så mycket om alla detaljer. Det finns för få sådana här ryttare idag.

Jag tror också att det är bättre att skynda långsamt än att ställa för höga krav för snabbt. Hästen ska ju alltid tycka att det är roligt och den ska vilja arbeta. Samtidigt måste man ju så klart sätta gränser, men det tror jag att du gör!

Ni är ett jättefint ekipage :) Och grattis i efterskott!

2011-11-03 @ 21:07:32
Maja

Va härliga ni är och vad glad jag blir!



Jag ska verkligen försöka få upp filmer med lite tätare intervaller så ni kan följa utvecklingen ännu bättre! =)

2011-11-03 @ 22:21:58
URL: http://majagoesirish.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0