Lets talk differences

Här om dagen stod jag och höll en unghäst åt vår hovslagare medan han skodde, och då kom vi in på hästrelaterade skillnader mellan Sverige och Irland.

Hovslagare till exempel. Vår här på gården har den högsta utbildningen man kan ha här på Irland och skor fruktansvärt mycket hästar samt har ett av de allra bästa ryktena. Då kan man ju tro att han kostar en del också, men nej. 65 euro = 570 spänn för skor runt om! När jag då sa att jag betalade mer än dubbelt så mycket till min Hovslagare hemma i Sverige så sa han att han inte visste om han skulle skratta, gråta eller packa väskan ;)

En annan grej är det här med Veterinärbesiktning på tävling. Här veterinärbesiktar man ENDAST på internationella tävlingar!!! Helt galet!!! Man kn alltså starta ***fälttävlan utan att först besiktiga hästan, förutsatt att den 'endast' är nationell. Jag tycker att det låter helt vansinnigt, men när jag då berättade för Hovslagaren att vi måste veterinärbesiktiga hästar redan vi 1,00/1,10-hoppning, förutsatt att denna skulle vara regional, så tyckte han att det var vansinnigt. "Hehe, då skulle vi inte kunna ha någon amatörnivå är på Irland. Alla de utan en ordentligt hovslagare, vilket är nästan alla, hade ju aldrig kommit till start...". What!? Men om hästen inte är 100 så ska den inte behöva komma till start, menade jag då, och även om han höll med så tyckte han att vi var alldeles för stikta. Han påpekade också att det måste bli svindyrt, och DET kan jag ju hålla med om...!



Jag har en till grej som jag diskuterat den senaste tiden.

Det har inget med Sverige vs Irland att göra, men tänkte skriva ner den ändå.
Det var på vår endagarsfälttävlan här på gården, då jag agerade chaffis åt en av de tävlande. En helskön ryttare från Nordirland som startade 2 hästar i **klassen, 2 hästar i *klassen och en i klassen för 4- och 5åringar(1,00m), eftersom han då behövde gå alla tre banorna så lät jag honom helt enkelt åka med mig på fyrhjulingen runt när jag hämtade hinderprotokollen ;) Snäll man är, vet ni!

När vi åkte runt där kom vi i alla fall till att diskutera en massa, då framförallt den sistnämna klassen. Jag frågade hur gammal hästen han red var, och han svarade att den var fem. "Bra", sa jag då eftersom jag kan tycka att det är hårt om inte vårdslöst att rida fälttävlan med en 4-åring! Fine om man gjorde en av sakerna, eller om man gjorde över 2-3, dagar. Men att rida Dressyr, Banhoppning och sist ett Terrängprov på en 4-åring tycker jag är som att be om problem. Då vill man ha prestige, och inte en hållbar häst! Först tyckte min hitchhiker att man bör nog i alla fall börja i tid för att hästens kropp ska stärkas och vara förberedd på denna typ av prövningar i vuxen ålder. Mitt svar på det var att det kan man faktiskt göra på andra sätt, man måste inte tävla och pressa och prestera. Det kunde han faktiskt hålla med mig i. Och senare under färden tillade han att han personligen inte skulle tävla fälttävlan på en 4-åring. Så då var vi överrens...


Bara för att Nelly är 4 år och världsbäst så skulle jag ändå inte kräva av henne att prestera på tävling. Än ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0