Utrustning

De senaste dagarna har jag haft putsmani och putsar min utrustning som aldrig förr!
De nya skorna till exempel, jag har putsat dem MINST varje gång jag kommer hem från stallet ( =två gånger om dagen), sadeln har verkat törstig och har därför skötts om lite extra och alla tränsen har behövt smörjas upp inför inflyttningen i nya stallskåpet.
Jag är faktiskt ganska duktig på att ta hand om min läderutrustning, och nu när jag köpt sadeltvål på prayflaska är det lätt att bara spraya och torka av den efter varje ridtur =)

Jag har på senaste åren samlat på mig en del träns...
Hälften av dem (3) används inte alls just nu, var av ett är tävlingstränset. De tre jag istället använder och som har fått följa med till stallet är:

Vi kommer alltså variera mellan dessa träns i vår vardagsridning.
Hacket är ett hop-plock, och jag misstänker att det inte kommer bli allt för mycket ridning med det - Nelly är inte speciellt känslig för tryck på näsan..!
Pullartränset är det jag alltid ridit henne med innan, det tränset jag hade med mig till Irland. De förra ägarna hade sådant på alla hästar de red in, men väldigt löst spända. Helt enkelt för att slippa tryck över tänderna, och inte heller snörpa ihop munnen på hästen med en remont. Vanligt tredelat bett på detta träns.
Det tredje tränset har remontnosgrimma och ett tredelat mässingbett med fasta ringar, och det är det vi kommer använda mest skulle jag tro. Nu när Nelly bara gått med pullarnosgrimma vill jag vänja henne av med det för att se om hon efter en tid kanske blir lite känsligare för tryck över näsan... Vi får se helt enkelt.

Jag red med remont-tränset igår, och det gick kanon!
Mer om det i ett senare inlägg...




Jag verkligen ÄLSKAR min sadel!

Det är en Prestige Golden Star Extra, inte att bli förväxlad med dess betydligt mer vanligt förekommande föregångare Golden Star. Prestige tog helt enkelt deras mest framgångsrika sadel och gjorde den såååå mycket bättre (och snyggare...)!
Den är fortfarande ingen värsting på något sätt, men den passar mig som ett smäck, och den låg läskigt bra på Kenny. På Nelly är den lite för vid, som jag tidiger beklagat mig över. Men den ligger OK ändå, och hon kommer garanterat växa i den =)




Lovade ju en bättre bild på nya ridskorna också, så här kommer den:

Det var faktiskt rätt skönt att rida i ridskor =)
Annars rider jag alltid något av mina Tretorn; Svarta eller Ljusblå!


Kommentarer
Lisa

Mina träns är borta. Det känns lite sådär...

2011-07-29 @ 14:03:42
URL: http://www.lisasfanclub.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0