Mat för mig!

Det har skrivits en del om mat på många bloggar nyligen, så jag har blivit inspirerad till att skriva ett jag med!
Jag har alltid försökt att vara väldigt noga med vad jag äter, framförallt eftersom jag blir så fruktansvärt kinkig om min kropp inte fått i sig vad den behöver ;)
Efter att jag dessutom förstått att jag har ett betydligt högre näringsbehov än 'medelmänniskan' så har jag verkligen tagit tag i mig själv och mitt ätande.

Bild från google.

Jag jobbar ju faktiskt från 08-18 nästan varje dag, men en timmes lunch, och jag jobbar med men kropp nästan non-stop under den tiden; Rider, bär vatten och hö, leder omkring på massa hästar, ryktar massa hästar, sopar stallgångar hur mycket som helst och jagar ridskolehästar osv.
Detta gör att till exempel mitt kaloribehov per dag INTE är det som alltid rekommenderas = 2000 kalorier/dag, utan nästan 2700 kalorier/dag. Det är rätt stor skillnad ändå...

Sedan kommer vi till det etniska i ätandet.
När jag är i Sverige äter jag BARA svenskt kött, och BARA ekologiskt om jag får bestämma själv. Jag äter hellre fisk och kyckling än rött kött, men att sluta äta kött finns inte på kartan - jag tycker att det är alldeles för gott!

Jag håller med björnen, lax = mums!

Så, det här är kanske mer intressant för mig än för någon annan (ev. min mamma, haha), men det här är i alla fall vad jag äter en 'typisk dag':

FRUKOST
- Havregrynsgröt med sojamjöl för protein och mjölk
- Yoghurt-shot med L-casei och andra bra-bakterier
- Fiskleverolja
för att jag inte äter tillräckligt med fisk här
- Multivitamin/mineral/spårämnen tablett
för att vara säker på att jag får i mig allt jag behöver
- Ginseng
för att det sägs vara bra för personer som tränar mycket och/eller har en hektisk vardag. Sägs motverka stress.


LUNCH
-
2 fiberbrödskivor
+
- 2 stekta ägg
+
- Bladspenat
+
- 1 glas juice
Enkel, energi/proteinrik, bra lunch!


MIDDAG
- Kycklingfilé m rosé och rosmarin (favoritkryddor!)
+
- Färskpasta
+
- Broccoli
Fantastisk god, och riktigt bra middagsmat!

Sedan blir det en kopp te och kanske en liten havrekaka vid kvällningen =)

Uh, nu blev jag riktigt hungrig!


Kommentarer
Anonym

Maja har helt rätt - mamma är intresserad och glad att du tar maten på allvar! Du har räknat foderstat för dig själv - nog så viktigt att ryttaren äter det hon behöver för att kunna prestera, inte bara hästen!

Mamma

2011-02-13 @ 16:08:48


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0