Till Matilda

Jag fick en fråga av Matilda om jag kunde berätta hur jag gör när jag tränar Nelly att buga, och visst kan jag det.

Jag valde att 'göra själv', men det finns massor av människor på Bukefalos som är duktiga på trickträning + att det finns en del youtubeklipp med olika metoder.
Alla hästar är individer och därför fungerar olika metoder på olika häst. Nu när jag lärt känna Nelly allt bättre insåg jag att jag inte ville hålla mig till någon 'strikt' metod då det hade lett till att jag förväntade mig att hon skulle reagera på ett visst sätt - och med Nelly kan man aldrig riktigt förutse hennes reaktion ;)

Därför bestämde jag mig helt enkelt för hur jag ville att hon skulle göra, och försökte uppmuntra henne till att göra det. Uppmuntra = muta med morot!

Första tillfället
1. Få henne att förstå att jag vill att hon ska droppa sitt huvud/ta ner huvudet till marken.
2. Få henne att förstå att jag vill att hon ska in med huvudet mellan frambenen.
3. Få henne att stretcha lite längre bak mellan frambenen
4. Jag lyfter hennes ena framben samtidigt som jag ber henne stretcha bak och 'tar' med det upplyfta benet lite bakåt.

Andra tillfället
1. Direkt in med huvudet mellan frambenen.
2. Jag lyfter ena frambenet och gör som vid punkt 4 vid första tillfället.
3. Försöker försiktigt ställa ner det upplyfta frambenet så hon tar stöd på marken när hon stretchar bakåt. Detta tyckte hon var lite otäckt och fick lite problem med balansen vilket gjorde henne osäker så då avslutade vi med:
4. In med huvudet mellan frambenen.

Tredje tillfället
1. Jag lyfter benet och hon stretchar bakåt som vid första punkt 4.
2. Jag ställer försiktigt ner henens knä när hon stretchar bak och nu vet hon vad det handlar om!
3. Upprepar att ställa ner knät och försöker få henne att dröja kvar på marken lite lite längre varje gång så hon inte kastar sig upp igen.


!!! VIKTIGT !!!
Efter VARJE GÅNG hon gjort det jag bett henne om får hon morot + muntligt beröm + kli i pannan + klapp på halsen, massor av allt! Hon ska verkligen veta at hon är duktig som gör rätt och tycka att det är kul! Detta är det viktigaste av allt!

Detta är alltså så långt vi kommit hittills, och jag är jättestolt!
HUR jag ska lära henne nästa steg vet jag inte förrän jag står där ;)
Men det som är kvar är ju då att hon ska stanna på marken (helst tills jag ber henne gå upp, men det kan nog bli svårt med en så egensinnig häst, haha) och att hon ska lyfta+ställa ner ena bakbenet helt själv så att jag bara kan stå brevid utan att göra något förra efteråt då hon såklart får massa mortötter och beröm ♥

Så, så gör jag!
Hoppas du Matilda och ni andra som vill prova hittar en bra teknik för era hästar!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0