Snabb-update!

Jag skriver hemtenta och läser elektronisk litteratur (det är typ det värsta som finns, ögonen blöder!) så att jag håller på att bli galen! Detta i komination med att jag inte rider gör mig väldigt tråkig ur ett hästperspektiv just nu ;)
Det positiva är att Nelly nu bara ska vila i 3 veckor till, haha!

Vi har börjat trickträna lite för att hålla henne i alla fall lite stimulerad, och det går kalasbra! Jag vet inte riktigt vad jag gör, men tycker att det känns bättre att vi hittar våra egna knappar och kep istället för att följa instruktioner. Vi har börjat med att buga, och får ta det i små-små steg eftersom hon snabbt tappar koncentrationen + att hon tycker det är lite otäckt för hon tappar balansen lite ibland...
Första gången förstod hon snabbt att huvudet skulle in mellan frambenen, och vi började lyfta ena frambenet för att visa henne att jag ville att hon skulle ta det bakåt.
Idag, andra gången ställde hon sig på ena knät för första gången! Två gånger gjorde hon det, sen blev hon lite osäker så då gjorde vi det enklare för henne igen! Hon verkar dock tycka att det är rätt roligt, även om hon då blir lite osäker ibland.

Finisen!
Förhoppningsvis bugar hon när vilan är över. Hade velat lära henne att sitta eller ligga också, men det känns som ett väldigt stort projekt - så vi nöjer oss med bugning och eventuellt lite spansk skritt!




Kommentarer
Julia

Hahahahah samma sak här men min kompis gjorde samma sak så det var lugnt haha ;))

2011-12-11 @ 20:13:36
URL: http://eventingbyjulia.blogg.se/
Thea

Vet du vad klickerträning för hundar är? :) Tror att det funkar ganska likadant på hästar, är sjukt sugen på att prova!:)

2011-12-12 @ 10:29:12
Maja

Till Thea

Jag tycker faktiskt det där med klickerträning är lite konstigt, som en onödig 'mellanhand' - men så vet jag inte så mycket om det heller...

Jag ger henne hellre kommandon och morot =)

2011-12-12 @ 16:13:40
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Caroline

svar: hihi =)



Det är egentligen min dotters ponny men det är en welshponny och han hetter Lillemons Speedmaster.

(har bra stam, om det nu spelar roll. hihi)

2011-12-13 @ 07:32:16
URL: http://ridemyhorse.blogg.se/
Erika

Hej! Vad tyckte du om de nya skydden som du köpte? Blev hon mindre gallig i bak?

2011-12-13 @ 10:09:11
Maja

Till Erika

Hej!

Jag ÄLSKAR våra Professional's Choice-boots!

Nu hann vi ju bara använda dom i någon vecka innan hon fick gå på vila och jag tror egentligen aldrig att det kan gå så fort. Egentligen räknade jag nog inte alls med att gallorna skulle försvinna, då hon helt enkelt har för bra/sviktande gång och då blir det helt enkelt överproduktion av ledvätska - MEN, nu är gallorna i stort sett borta (kan komma tillbaka lite de dagarna hästarna får stå inne pga oväder). Skydden har perfekt passform, ger så bra stöd och skyddar mot islag. Hon har inte varit så förtjust i skydd på bakbenen så jag förväntade mig att hon skulle sparka som en tok efter dessa som är höga, men hon har inte reagerat alls =)

Jag lovar att komma med bättre respons när vi använt dom (ex. efter att jag använt dom en tid vid kondition/galopparbete, det kommer bli intressant!).

Kommer använda dom varje dag förutom vid banhoppning framöver!

2011-12-13 @ 11:10:05
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Erika

Hej Maja! Tack för svaret :). Funderar också på sådana.

2011-12-14 @ 10:11:22


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0