Hov-update!

  • Det gick SÅ mycket bättre med Nelly för hovslagaren idag!!
    Medan han höll på med båda fram (som var värst sist) stod hon som ett ljus o mumsade på slickstenen. Vid tredje benet började hon bli lite uttråkad och jag 'strösslade' stenen med müsli, och då blev den intressant igen! Till sista bakbenet blev hon lite dum och försökte dra till sig benet några gånger + tröttnade helt på stenen o ville bara ha müsli. Då sa jag ifrån en gång ordentligt när hon drog åt sig benet, o efter det tog jag bort slickstenen o bara höll i henne. Berömde när hon stod snällt och sa till när hon dummade sig. Det gick faktiskt bra. Behövde bara säga till henne 3-4 gånger. Hon är fortfarande inte hovis favorit, haha, men det var väldigt mycket bättre än sist och det tycker jag är så skönt (hovis och antagligen Nelly också)!


  • HÅLET VAR RÖTA! Mittstrålsröta till och med...
    Hovslagaren menade att det inte var så illa som det såg ut (han var snabb med att lugna mig när han såg hur allt blod försvann från mitt ansikte, haha). Jag tycker bara att det känns så hemskt att en del av min häst håller på att ruttna! Det känns så fel! Hennes andra vita fot, vänster bak, hade också ett litet område med röta - samma sak där, liiitet hål men djupt! På bakhoven var det vid strålspetsen, och det får väl klassas som värre än det vid ballarna fram. Hovis rengjorde och skrapade bort så mycket han tordes, men han sa att han började närma sig läderhuden där det kan göra ont, så då slutade han.
    Det är inte så illa, ett väldigtt milt fall sa han. MEN ÄNDÅ! Jag lånade det blå medlet igen innan jag släppte ut henne och åkte och köpte en egen spruta av "Thrust Magic" som hon ska behandlas en gång om dagen med. Jag ska tvätta ordentligt rent, torka och ha på medlet varje dag i ett par dagar, och sen hålla stenkoll på det!

    Jag har aldrig haft en häst med strålröta (eller någon annan röta för den delen) förut. Inte ens när alla andra hästar på gården på Irland fick det, då stod mina pojkar helt friska o fräscha...
    Det är som sagt inte farlig, och väldigt vanligt speciellt i sådant här väder, men Nellisan ska aldrig mer behöva ha det! När hennes fötter blivit friska från det här ska jag börja spraya hennes stråle+sula med äppelcidervinäger varje dag - ett jättebra och 'vänligt' sätt att hålla bakterier och skit i schack!

    Jag tror att anledningen till att hon fått det är en kombination av vädret, att hennes hovar inte varit lika noggrant skötta som i vanliga fall och att hon inte rids/motioneras så att strålen inte blivit stimulerad som i vanliga fall... Ingen bra kombo - men oundviklig.
    Vill börja rida nu mer än någonsin, haha! Om lite mer än en vecka är det dags ♥

    Ska tillbaka nu o borsta o umgås = mys!


Kommentarer
Johanna

äppelcidervinäger? jag aldrig hör att det går att ha på hovarna innan:)men du menar att man kan ha det i förebyggande syfte?

2011-12-27 @ 17:48:02


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0