Helt onödig konstig fakta och den nya foderstaten

Jag kom fram till det igår,
och det är så konstigt att jag måste dela med mig ;)


I de 8 månader som Nelly varit min, så har hon bara bajsat under ridturer 2 eller 3 gånger - och då ute i skogen!
Hon har aldrig någonsin bajsat på en ridbana, detta kom jag fram till när jag i förrgår ridit Friesern och fick gå ett varv på ridbanan o plocka upp efter honom - det har jag aldrig gjort efter Nelly!

Jag tycker det är jättekonstigt, och jag undrar om det är så bra egentligen? Hon brukar nästan alltid bajsa innan en ridtur, och ibland efter när vi kommer in. Frågan är då om hon liksom 'håller' sig under ridpassen? Det är ju inte så bra...
Jag kan ju hoppas att det är för att hon planerar väl och inget annat ;)



Jag kan också passa på att berätta att Nellys foderstat äntligen är under kontroll. Skruttan har fått alldeles för lite protein (vilket är konsigt med tanke på att hon ser ut som en bodybuilder) och en del hästar kan bli trötta i kroppen av det. Nu är balansen återställd, och det känns bra =)
Hon kommer börja få Krafft Muskel som proteinkomplement eftersom jag inte kunde få tag i Sojamjöl. När den här säcken är slut ska jag dock försöka få tag på Sojamjöl igen då jag vill ha en så 'ren' proteinkälla som möjligt. Hon kommer fortsätta få Havens Sport müsli som bas och så länge hon har gräs i hagen får hon 10kg hösilage, sen i vinter kommer hon få 12-13kg. Dessutom kommer hon fortsätta få Speedi beet vid insläpp, det är en sockerfri betfor (utan melass eller andra tillsatser som betfort har) eftersom jag inte tror på att ge hästar massa socker lika lite som det är bra för människor.

Just nu ser hennes foderstat ut ungefär såhär:

FRUKOST kl 07.00
2 kg hösilage
0,75 kg Havens sport müsli
0,25 kg Krafft muskel, sen 2 dl sojamjöl
morötter

INSLÄPP ca kl 16.00
3 kg hösilage
1 liter uppblött speedi beet
B-vitamin
morötter

EFTER RIDNING ca kl 18-19.00
1 kg hö
0,25 kg Havens sport müsli
morötter

KVÄLLSMAT ca kl 21.00
4 kg hösilage
0,75 kg Havens sport müsli
0,25 kg Krafft muskel, sen 2 dl sojamjöl
salt
multivitamin
morötter



Egentligen 'behöver' hon bara 1kg müsli, och när man är utbildad på foder är det lätt att vilja följa foderstaten till punkt och pricka. Men jag brukar belysa vikten av att en uträknad foderstat mer är en vägvisare än något ristat i sten. Generellt brukar jag använda mig av foderstatsuträkning om jag misstänkeratt något är fel, eller för att jag vill försäkra mig om att mineral- och proteinbehovet är tillgodosett. Energibehovet tycker jag att jag ser bäst själv. Som i det här fallet; Jag VET att Nelly kommr behöva mer energi än vad hennes faktiska energibehov är, och då får jag helt enkelt ge henne mer energi (kan vara värt att kolla så att foderstatens värden inte sabbas helt, men det gör de inte i det här fallet - oberoende av hur mycket sport müsli hon får).




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0