Mugg och Mentalitet

Igår upptäckte jag att Nelly hade mugg på sitt vita bakben.
Kenny var vit, men hade svart hud = aldig mugg!
Jag fick snart reda på att det enda som verkligen hjälper är Ardens mirakel 8 hour cream. Den använder vi här hemma till nästan allt:
"Mamma, jag har fått en finne!"
"8 hour cream!"
"Mamma, jag har fått skrapsår!"
"8 hour cream!"
"Mamma, MUNSÅR!"
"8 hour cream!"
"Insektsbett!"
"8 hour cream!"
osv...

Vi skulle ändå in till stan, så första ärendet gick till Kicks!
Där hade de en läcker läderimitation-presentboxt från Arden, så nu har Nelly fått creamen, sol-skydd och en cool 8-hour-box att ha i stallskåpet, och jag har fått handkräm och bodylotion! NICE!



Då var muggen ordnad, men hur står det då till med mentaliteten?
Den är åt pipsvängen!
Nelly är crazy bananas!
Som min update på facebook sa igår:
FACT: You can take an Irish horse out of hunting, but never hunting out of an Irish horse! ;)
Det går alltså inte längre att rida ut med andra hästar, för Nelly tror att det är dags för jakt. Hon drar och bockar och tvärnitar och skyggar och hoppar omkring och taktar och brallar och vill inte ta ett endaste skrittsteg hur trött hon är blir. SUCK!
På banan är hon ju som en dröm, och om jag rider ut själv går det hur bra som helst - men när andr aär med blir hon så himla taggad. Knäpphästen!
Får väl försöka vänja henne vid det helt enkelt...
Eller så går det över...


I vilket fall som helst händer det förhoppningsvis något riktigt spännande imorgon!
Wiiie!


Kommentarer
Erika

Angående crazy bananas. Kommer du på några bra tips så är jag idel öra!

Min är också extra crazy nu sen typ 2 veckor. Som en bumbibjörn far hon omkring och man får hålla i sig vill jag lova! Känns som en reamotor+bomb i rumpan på henne. Liiite jobbigt faktiskt!

Åtgärder sedan länge:

Bomull i öronen + luva vid blåsigt väder.

Massor med hö, men bara en näve kraftfoder och lite betfor + mineraler.

Ute 7-9, med kompis, stor hage.

Jag brukar leka med henne i hagen så hon får ut sitt bockbehov där. Hjälper ibland, men inte för tillfället :).



Oj nu vart det jättelångt inlägg här...

2011-08-10 @ 21:15:26
Maja

Svar till Erika

Hehe, din låter till och med värre än min! Nelly är ju bara knäpp när man rider ut i grupp =P

Jag försöker se det som att hon gillar livet lite extra mycket just nu, och det är ju bara härligt =)

Men, kommer jag på något mot galna-häst-sjukan hojtar jag till!

2011-08-11 @ 10:11:27
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Matilda

Jag måste verkligen införskaffa sådan salva också. Har hört samma positiva recensioner från varenda en som använder den! Är det inte den som Arden först använde till sina galopphästar btw?

2011-08-11 @ 12:36:23
URL: http://youcantstealmylove.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0