Första ridturen avklarad!


Tjena Mittbena, haha!


Idag har det hänt och gjorts så himla mycket på jobbet! Kändes som om klockan aldrig skulle bli 18 så att man fick gulla med Nelly mer än i smyg ;)
Tillslut blev det ändå dags, även om klockan hann bli halv sju innan jag slutade jobba, men så är det att jobba med hästar! Nelly har varit ute i regnet och den vilda blåsten idag, så jag trodde att hon skulle vara lite trött kanske.
Nej, det var hon INTE.
Hon var superpigg och tyckte att det var urspännande att rida ut, haha!
Hon var faktiskt lite bättre i munnen än vad jag tyckte vid provridningen, lite mjukare. Men hon har en ovana att dra tyglarna ur händerna på en, som en ridskole ponny = inte ok!
Det måste vi jobba på... Andra saker vi måste jobba på är att ledas. Nelly har i princip bara blivit 'ledd' med ett grimskaft över nacken tidigare och blir grymt irriterad på trycket som skapas över hennes nosrygg när matte hänger som en vante efter i grimskaftet när Nelly älgar fram (hennes skritt är liksom lugn, men så stor att det går skitfort ändå). Känner mig som en 6-åring med ett bångstyrigt russ! Eller som Molly med Mulle i Min Häst.
Inte riktigt optimalt, va?
Det här med att stanna när matte säger 'stand' fungerar, men bara i två sekunder, sedan vill hon gå igen...

Tillbaka till ridningen då;
Det började blåsa värre än värst, och regna, så det blev bara en 30 min uteritt. Dok hann vi med alla gångarter, och det gick bra! Hon var ganska spänd, men det får man ta såhär i början.
Jag har dessutom upptäckt en ny grej hon lärt sig på att gå jakter. När vägen svänger så byter hon galopp. Alltså är vi i höger galopp o kommer till en vänsterkurva så byter hon även om kurvan är svag. Det är ju rätt bra, men för mig som använder mig av så mycket förvänd galopp i min ridning är det inte helt okomplicerat. När hästen har såhär lätt för byten (hon är ju faktiskt fortfarande bara en fyraårig bäbis) så kan det bli grymt svårt för henne att inte hålla på att byta så fort den förvända galoppen blir jobbig...
Det komerm behövas mycket ridning från min sidan, men det märker vi när vi kommer dit i hennes utbildning!

Allt som allt var det roligt att rida!
man fullkomligt flyger fram med hennes mega-gångarter, och det är hääärlig, även om det är ovant.

HAHA - charmtrollet i morse!


Kommentarer
MLI - TÄVLINGSRYTTARE SOM VILL NÅ TOPPEN

sv; hon vill gå ner i formen, och hon har lättare att röra sig. Blivit mycket mer arbetsvillig, ;)

2011-04-05 @ 21:38:28
URL: http://mlidahlgren.blogg.se/
D A H L È N

Grattis till den fina hästen Maja! hojta till när ni är hemma, skulle gärna fota er :)

2011-04-11 @ 14:13:31
URL: http://carolinedahlen.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0