Bangång inför Hunter Trialen 25 april

Blev så inspirerad här om dagen när jag såg bangången inför Badminton (terrängen går idag!) så när jag hade lite tid över idag tog jag Nelly i snöret och tog kort på hela banan vi ska hoppa i morgon. Tänkte att det kanske kunde vara kul för er att se, även om hindrena är pyttesmå i vår klass, hehe.

Ursäkta kvalitén på bilderna, lille mobilen fick jobba idag:



Hinder nr 1: Välkomst-stocken
50 cm hög kanske. Det är meningen att den ska vara så enkel och inbjudande som det bara går, så inget speciellt att tänka på. Det är ett böjt spår till tvåan som man kan se i bakgrunden, men ca 15 galoppsprång emellan, så man har tid att virra omkring om man måste, haha.


Hinder nr 2
Också en lite stock i ungefär samma storlek. Nemas problemas. Detta hinder följs av en lite längre galoppstäcka i form av en 150m lång mjuk 90 graders sväng åt vänster till nästa hinder.


Hinder nr 3
Ännu en stock, fast denna är faktiskt fyrkantig, sågad på det viset. Ser nog inte ut så men den är lite högre och bredare än de två tidigare. Nu kommer vi till första klurigheten på banan: Efter detta hinder ska man göra en betydligt mindre 90 graders sväng till höger i lite nerförsbacke till nästa hinder. Gick inte avståndet men 8-10 galoppsprång ungefär.


Hinder nr 4
En liten 'chickenbox', byggd som en triangel så den ser likadan ut från båda hållen. Enda tänkvärda här är som sagt vägen från 3:an och kanske det faktum att det rinner en å alldeles framför staketet man ser i bakgrunden (= sväng innan den, haha). Om Nelly landar i vänstergalopp efter 3:an har vi inga problem med den här vägen, om hon landar i vänster har vi antingen förhoppningsvis tid att byta, annars går det utmärkt att hoppa i trav också.
Detta hinder följs alltså också av en 90 graders sväng åt vänster bort mot banans första vatten.


Hinder nr 5: Vattenkombination a+b
Här ska man ner för en ganska brant sluttning på några meter ner i vattnet som går Nelly strax ovan knäna (ganska djupt alltså). B-hindret är så lågt att jag kan ta mig tid att skritta ner och igenom vattnet om jag vill. Ingen anledning att stressa. Bara att plaska igenom, travhoppa stocken och utnyttja den långa galoppsträckan efter till nästa hinder.


Hinder nr 6
Den här stocken är hela 75cm och ligger uppe på en liten kulle. den är liksom 3:an en lite bredare typ så i mitt fall fårr jag vara beredd på lite större språng från Nelly. Borde vara ok så länge vi har koll på läget efteråt då man ca 3-4 galoppsprång efter denna stock ska göra en 90 graders sväng in genom en grind på en liten grusväg till höger.


Hinder nr 7
Den lilla grusvägen övergår snabbt till en gräskulle som man ska upp för. På toppen står ännu en 'chickenbox', och nu kommer vi till banans enda rktigt svåra del. Hinder 7,8,9 står riktigt klurigt relaterade till varandra, men som tur var har banbyggaren (chefen) varit snäll och gett dem egna nummer så man får lägga volter mellan dem!


Hinder nr 8
Från hinder nr 7 är det 5 galoppspårng på en 90 graders sväng till det här hindret. Det framgår inte så tydligt genom bilden, men det är en ganska brant nerförsbacke efter det här hindret vilket gör det till det svåraste på banan för MIG. Jag tycker att de är läskligt... Som tur var kan man då som sagt göra en volt åt vänster om man vill, och ta lite extra tid på sig att komma bra på det här. För oss är det nog ganska lugnt dock då jag tänker hoppa det här hindret i trav. Sedan är det helomvändning/U-sväng upp för kullen igen till nästa hinder.


Hinder nr 9
Hoppas då alltså i lite uppförsbacke, är dessutom lite högre än de tidigare chickenbox:arna, men ska inte vara några problem. Efteråt är det ner för kullen igen fast på andra sidan. Det är ganska brant så jag kommer trava eller kanske till och med skritta, vi får se. Det är några 100m till nästa hinder i alla fall.


Hinder nr 10 a+b
Klurigare än man först tror. Hindrena ser ut att komma ganska rätt på, men faktum är att om man hoppar a-hindret rakt på mitten, så kommer man missa b-hindret. Man kan antingen rida på en båge (som jag som hoppryttare väljer att göra) eller snedda hindren (som fälttävlansryttaren hade valt att göra, hehe). Dessa är åtminstone 80cm båda två.


Hinder nr 11
Ett litet nedhopp. Inga konstigheter. Nelly skuttar så snällt så det är bara att fortsätta ner här längs staketet ut på gräset igen.


Hinder nr 12 a
Liten stock upp på grusvägen igen. Det här hindret är ett av dem vi inte hoppat än, men jag tror inte att det ska vara några problem. Tvär sväng efteråt mot b-hindret = andra vattnet.


Hinder 12 b
Återigen lite nerförsbacke till vattnet, men det här vattnet är inte alls lika djupt. Upphoppet eller uppklivet, haha, gick vi upp för några dagar sedan utan problem. Efter detta bär det av mot vänster och en härlig galoppsträcka längs med ån på gräs.


Hinder nr 13: Stallet
Efter galoppsträckan kommer det här lilla hindret, snällt inramat och lätthoppat så det ska allt gå bra. Detta kommer jag nog garanterat hoppa i galopp, för det följs av ännu en galoppsträcka, så förhoppningsvis flyter allt på bra!


Hinder nr 14
Nybyggt rättuppstående hinder. Marken bakom kan vara lite ojämn, så det gäller att få tillbaka hästen i tid efter all galopp. Hålla koll på underlaget in mot skogen där mina favorithinder står.


In i skogen!


Hinder nr 15 a+b
Hinderkombinationen jag hoppade på filmen i ett tidigare inlägg. Jag gillar att hoppa i lillskogen, det är mysigt och marken är alltid bra. Avståndet i den här kombinationen är lite långt om man kommer i trav, så jag kanske väljer galopp och hoppas på det bästa!


Hinder nr 16
Detta hinder kommer 4 jämna 'terräng-galoppsprång' på böjt spår efter kombinationen. Inga konstigheter...


Ut ur skogen!


Hinder nr 17
Det var här jag ramlade av igår, hehe.
Förutom det lilla missödet är det en alldeles normal blomlåda, inte så hög, men bred, så jag får vara förbered på stort språng. Kan bara hoppas att det står en fotograf där, haha!


Hinder nr 18
Banan avslutas strax bredvid där man startade med en enkel stock.

Det här ska vi nog klara!







Kommentarer
Emelie

Vilken toppen idé att fotografera allt! Det var verkligen jätte roligt att se alla hinder =)



Lycka till!

2011-04-24 @ 23:20:25
URL: http://semlur.blogg.se/
marie

Åh, banan ser verkligen inbjudande ut. T.o.m jag, som inte ridit fälttävlan på 15 år, blir sugen att hoppa en runda =)

2011-04-25 @ 18:41:07
URL: http://flaret.blogg.se/
lovisa

haft en bra dag?:D

2011-04-25 @ 18:52:38
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Anonym

Sista chansen på ed hardy hoodtröja i nyskick! Auktionen löper ut strax. In o kika. Nypris 1299:-



http://www.tradera.com/Ed-hardy-hoodie-luvtroja-UTROP-ENDAST-1KR--auktion_162902_131396430



Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0