En fråga



Jag har inte så mycket att skriva om just nu, så jag tänkte att jag lika gärna kunde svara på denna
fråga i ett ordentligt inlägg.

Faktum är att jag inte har någon speciell erfarenhet av detta problem, men jag tycker att det är
ett intressant beteende som jag ofta ser hästar som gör.

När jag var 13 år red jag en ponny på ridskolan som gjorde sådär, petade ut tungan på ena sidan.
Men han gjorde det bara när han gick i ärlig form och arbetade rätt =)
Så de på ridskolan såg väl inte direkt någon anledning till att få honom att sluta...
Jag var på dem några gånger om att kolla hans tänder, men det blev nog aldrig av.


Bild lånad från google.

Du skriver här att Toppens tänder är kollade, och det hade ju varit intressant att höra vad Tandläkaren
har att säga om det hela? Det kanske går att åtgärda på ett superenkelt sätt, vem vet?

Angående själva orsaken till beteendet så har jag hört samma sak som veterinären Du nämnde
- det är en typisk fullblods-grej.
Så som jag har förstått det så är det något av en olat, ett mer eller mindre stressbetingat beteende.
Det är inte nödvändigtvis så att hästen försöker komma undan arbetet, utan snarare att den vid ett
eller flera tillfällen haft svårt att hantera sin stress och därför hittat på något som den kan göra för att
få hjärnan att koncentrear sig på något annat än situationens stressutlösare = leka med tungan.

Jag skulle kunna tro att en häst kan använda detta beteende som en omedveten försvarsmekanism
i det fall som du beskriver; under press.
När man ska rida en svår/jobbig övning eller utföra en komplicerad rörelse så medför det, givetvis, mer
press på hästen och dennes prestationsförmåga.
Om hästen uppfattar denna press som orimlig reagerar olika hästar på olika sätt:
En del blir förbannade, en del förvirrade, och de allra flesta blir stressade.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ett fullblod försöker 'skydda sig' från denna stress och allt vad
den innebär genom att, som sagt, göra något lagom simpelt som hästen orkar koncentrera sig på
= leka med tungan.

Med detta vill jag inte säga att du nödvändigtvis har utsatt hästen för onödigt press =)
Utan att det är en känslig häst som helst enkelt reagerar på det här sättet.
Pressen är oftast (långt ifrån jämt) nödvändig för fortsatt utveckling, men som sagt har vissa hästar
svårare att hantera den än andra - hästar är ju faktikst individer, precis som vi!

♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦

Åter då till vad man skulle kunna göra åt det.
Faktiskt så är det så, att den ponnyn jag red på skolan också gick på tvådelat - coincidence?
Perhaps not...

Det kan vara så enkelt att hästen inte gillar just tvådelade bett!
Kennys tandläkare sa att anledningen till att hon gillade just tvådelade bett så mycket var för att hon vek
dem bakåt i munnen och fick på så vis helt fri tungen (= hade kunnat lägga ut den på sidan om hon ville)
och bettet förlorade nästan hela sin effent, vilket var mycket bekvämt för henne, haha!
Detta fick jag förklarat för mig är en lika stor anledning till varför tandläkare inte är ett Big fan av
tvådelade bett
som den lite mer 'kända' anledning där bettet viker sig framåt/uppåt och stör hästens gom.
Med ett rakt eller tredelat bett kan hästan inte göra på det här viset.


Irländska fullblod från google.
De må vara stora nervpaket, men de är bra vackra...


Slutligen vill jag alltså ha detta sagt:
1. Jag hade velat höra vad en, eller helst flera tandläkare har att säga om detta. Ring och fråga!
2. Jag hade provat ett rakt eller tredelat bett på hästen. Jag själv gillar inte raka bett eftersom jag tycker
att man får en 'cykel-styre-effekt' på tygeltagen så. Men det är ju en smaksak.
3. Ett Novabett hade kanske fungerat?
Jag har stött på många fullblod som gillar det bettets flexibilitet och mildrande effekt på tygeltagen.
4. Tungfelstickan har jag lite blandade åsikter om. Det är lite dumt att man inte kan fråga hästarna
vad de tycker ibland... Jag resonerar nämligen såhär: När du hittat ett bett som hästen verkligen
trivs med och fungerar på, så kan betyder inte det nödvändigtvis att olaten (tungan) försvinner.
DÅ kan det vara bra att ha tungfelstickan för att vänja hästen av med olaten, för att efter en kort
period återgå till att bara rida på det ' väl fungerande bettet'.
5. Jag har ingen direkt fakta i detta svar, utan spånar mest bara på de erfarenheter jag har och vad
jag själv hade gjort. Om någon läsare är bättre på det här än jag, så får de jättegärna komplettera
mitt svar!



Wow, vilket maraton-svar!
Haha, men jag älskar att få spinna iväg såhär och koppla ihop mina erfarenheter med varandra och
helt nya idéer - så inspirerande =)
Tack Sara, hoppas du är någolunda nöjd med mega-svaret, haha!


Kommentarer
Lisa

Värt att poängtera:

Jag har ridit hästar som har gått med tungan ute eller lekt väldigt mycket med bettet - och de har fortsatt att greja med tungan även när jag har ridit dem utan bett.



Så bara för att tungan och bettet är i munnen båda två, så behöver de inte ha med varandra att göra.

2010-09-10 @ 18:27:25
URL: http://lisasfanclub.blogg.se/
Sara

Jag är jättenöjd med svaret, Tack! Du bekräftade min tanke om att hon flipprar med tungan pga press/stress. Om det är så så är det ju inte så mycket att göra åt eftersom det är nödvändigt för hennes utbildning att kunna jobba på rätt sätt även om det är jobbigt. Jag ska definitiv prova att rida ett tredelat bett. Jag har gjort det förut men har inte tänkt så mycket på hennes tunga vid de tillfällena. Vad är ett novabett förresten? Jo, tandläkaren sa att det inte är något fel alls på hennes tänder. Ska ge tungfelsbettet en chans också, som du säger kanske det vänjer bort olaten. Raka bett är jag inte heller något fan av och tror dessutom att ett sånt bara är lättare för henne att sätta tungan över ett sånt. Mycket bra inlägg i övrigt!

2010-09-11 @ 13:37:35
URL: http://tiggypop.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0