En tanke om bett...

Bett är ett ständigt aktuellt ämne inom ridsporten och det kommer hela tiden nya modeller som ska
vara ännu bättre, ännu mer effektiva och evolutioneranda än sina föregångare.
Många beter sig som om detta med vilken modell man har, hur väl det är tillpassat det är och hur avancerad
teknologi som ligger bakom just detta specifika bett är en ensamt avgörande faktor för hur väl man
presterar som ekipage.

B U L L S H I T.

Jag säger inte att det här med bett inte är viktigt, men att det skulle vara viktigt, det är ren bullshit.
Kommersiell bullshit.

Nej, nu har jag hakat upp mig.
I vilket fall som helst så tycker jag att man lätt glömmer bort en väldigt väldigt viktig grej.
En grej som man bör ha i bakhuvudet alltid, för annars spelar det ingen roll hur många bett man avverkar
och hur drastiskt man byter till skarpare och skarpare och skarpare....

Bett ska inte ge dig bättre kontroll, utan er bättre komunikation...

Med det vill jag säga att du inte ska tro att du kan få en 'olydig' häst lyhörd och alert genom att byta till
ett skarpare bett - vad tror ni att jag tycker om det? Jo, bullshit!
Det är bara gammal hederlig ridning som kan ådstakomma det.
Bettet ska endast finnas där för att underlätta kommunikationen mellan ryttare-häst, det ska inte vara
en genväg för att göra det lättare för ryttaren att mästra hästen han/hon sitter på.



Det jag anser att ALLA ryttare bör sträva efter är att kunna rida sin häst på ett vanligt tränsbett.
För det är väl ändå det vi alla vill? Kunna rida våra hästar på ett så harmoniskt sätt, och med så små
signaler som möjligt? Att kommunikationen ekipaget emellan ska kunna flöda fritt utan att störas?



Kommentarer
Emelie

HELT rätt!

2010-09-08 @ 22:58:36
URL: http://semlur.blogg.se/
Matilda

Sv; Haha, ja, det var vi såg jag nu :D Sjukt!



Okej, ja, men jag tänkte också på det att om man vill ha hjälm så måste man ju få ha det?



Och angående ditt inlägg om bett här så håller jag HELT och HÅLLET med. Det är nog ytterst få hästar som egentligen behöver "speciella" bett...



2010-09-08 @ 23:08:05
URL: http://matildajohanssons.blogg.se/
Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare!

Det skarpaste bettet jag rider på är ett bridongbett (lite smalare tränsbett) som du säger så enda sättet att få en lydig häst är ridning och träning!

2010-09-09 @ 13:45:57
URL: http://cathie.se
Sara

Ville höra om du har några kloka tankar ang. hästar som håller på sticker ut tungan och rullar tungan över bettet när den tycker det är jobbigt(tex en jobbig övning)? Toppen gör det och hennes tänder är kollade och jag rider med ett smalt tvådelat bett eftersom hon är fullblod och har ganska lite utrymme där bettet ska sitta... Jag rider med remontnosgrimma men jag menar det tar ju mest bort "symtomen" så att säga, men inte till fullo. har nu efter 1 ½ år av bettprovande till slut köpt ett tungfelsbett som jag ska prova med blandade förväntningar. Jag frågade en veterinär och han sa att det är vanligt att fullblod håller på med tungan. Har även prövat hackamore men hon blir bara för djup i formen och går på bogarna till slut. Har du några bra erfarenheter eller tips?

2010-09-10 @ 13:00:58
URL: http://tiggypop.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0