Konsten att ta sig i kragen!


Äldre bild...

Jag var faktiskt inte nervös alls inför att hoppa på terrängbanan med Rupert idag. Men så stannade han på ett hinder, eller ja, smet förbi, och då bangade jag lite...
Sam var dock snabb med pepptalk, vilket var tur!
Sedan hoppade Rupie snällt en massa hinder tills vi kom till ett vattenhinder han aldrig hoppa förut. Då smet han förbi igen! Jag vände på det direkt igen och red med massa tryck i galoppen och så hoppade han utan problem. Sam sa då till mig att om han smiter förbi en gång till måste jag bli lite arg. För även om han är en liten oerfaren grabb så får han inte göra så, och jag måste bli supertydlig med vad som är rätt och vad som är fel så att han lär sig.
Vi hade ett litet heart-to-heart samtal om hur Rupert måste lära sig att bli en stor, stolt och modig häst. Han ska vara modig och inte tveksam när vi vänder på ett hinder, han ska känna sig som världens bästa häst helt enkelt. Och det kan han bara göra om jag också är modig. Sam menade att man måste känna det i hjärtat. Känner man det i hjärtat, så känner hästen det också, och då blir den modig.
Ganska fint att tänka så...

Rupert smet förbi ett hinder till i alla fall.
Och jag blev arg.
Och han blev skiträdd.
Stackars liten...
Jag gick egentligen bara på med spöt två gånger på den sidan bogen vilken han smet åt, och han blev alldeles hysterisk. Efter lite lugnande skritt och efter att jag ruffsat honom i pannluggen lite grann var han dock på banan igen. Efter det hoppade han hur bra som helst!
Både jag och Sam var riktigt imponerade av några språng! Så länge jag ser till att hålla spänsten i hans galopp så hoppar han hur stort och lätt som helst =)
Vi hoppade nästan alla hindrena som jag hoppade med Billy i helgen. Alltså hinder på 95-105cm, och han fixade det utan problem! Han blir stark ibland när han blir för exalterad, men jag tycker att det är helt ok pm en fyraåring gör det ibland, det växer han nog ifrån...
Nu laddar vi om inför Söndagen!!!!



PS!
Klippte Billy idag och red efteråt.
Vilken stjärna!
Red förvänd galopp och han som har lite problem med sin galopp skötte sig exemplariskt! Jag hade inga sporrar, tänkte att han skulle vara lite extra känslig efter klippningen, så han var lite lat i reaktionerna ibland. Men OJ så lösgjord!


Kommentarer
mimmi

Så mycket intressant läsning du har! så kul att läsa om dina framsteg:) borde värkligen ta mig tid att läsa oftare!!

Det där med att man måste känna det i hjärtat och att hästen också gör det då. För mig är det helt självklart att det är så hästar förstår inte våra ord men våran kännsla bakom dom.



Ska skriva mer om mina massagebesök i framtiden men

orsaken för den häten..tror jag beror på att han har gått som stjärnkikare med högt huvud.



Ha det bra!!mvh mimmi

2010-10-21 @ 23:48:50
URL: http://imnowhere.blogg


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0