What? Wait.... What?

Stuff I don't understand:

Jag har sett ungefär 1000 inlägg på hästbloggarna om hur dåliga och patetiska låg-pris-märken
är som "härmar" allmänt känt dyra märken.
En del bloggare går lös fullständigt, eldar upp sig och blir riktigt förbannade på låg-pris-märkena, kallar
det dålig stil, "kom med något eget" och så vidare.

Det här tycker jag om det:

1. Det är ju lite tråkigt för dem som kom med originalet, men oftast ser man ju ganska tydligt vad det
är som är just original och vad det är som är en inspiration till originalet.

2. Som jag skrivit tidigare: De dyrare märkena KAN JU FAKTISKT INTE ta sig ensamrätt på 'stilrent', det
måste budgetalternativen få använda också - speciellt med tanke på att det är det som säljer inom
ridsporten. Annars hade alla märken konkurerat ut varandra tills det bara fanns ett fåtal kvar att välja
mellan, och det hade ju varit ganska tråkigt - om inte för konsumenterna så för entrepenörerna som
kanske har en superidé men som det då inte finns plats för på marknaden, eller anledning att satsa på.

3. Bara en tanke, varför är det egentligen fult att härmas? Är det en jantegrej?
Jag menar, fine om man härmar någon på ett förlöjligande sätt på denna personens bekostnad,
då förstår ju vem som helst att det är dumt och elakt gjort,
men om man ser någon som har en jättefin jacka, och så härmas man genom att gå och köpa en likadan
- varför är det elakt? Inte blir man väl sur om någon kommer fram och frågar vart man köpt sina
snygga skor, eller? Om det är en främling verkar det ok, men om en kompis eller bekant köper samma
som en själv, då är dem dumma härmapor... What!?

4. Om man inte får härmas/spegla/inspireras då kan väl hela modevärlden bara lägga ner, va?

5. Om alla nu hatar dessa låg-pris-märken och deras 'härmeri', varför får de hästbloggare som bara
visar upp sina original och 'dyra utrustning' skit för att dem gör det?
Är man en snobb om man har det dyra, och en härmapa/wannabe/fattiglapp om man har dem
inspirerade plaggen? Blir folk aldirg nöjda?

6. Själv anser jag att man oftast får vad man betalar för. Vill man ha något i toppenkvalitet och som
verkligen ska hålla, då får man betala för det. I ett stall tycker jag faktiskt att man riskerar att just
slita ut plagg ganska snabbt, och därför är det ibland värt att lägga extra pengar på kvalitet istället
för att behöva köpa nytt hela tiden.
MEN, om någon annan hellre köper billigt och mycket så spelar det väl ingen roll för mig!?
Jag har blivit överraskad åt båda hållen flera gånger. Jag har haft marknadens dyraste ridbyxor
och sett sömmarna gå upp framför ögonen på mig, och det bästa täcket Kenny någonsin haft köpte jag, märkeslöst, på en mässa för 300 spänn...


Sådär, nu har jag fått avreagera mig lite igen ;)
Kom gärna med era egna synpunkter!
Förstår ni mitt resonemang eller har jag fått allt om bakfoten?






Kommentarer
Chillen

Min åsikt är att man köper/har på sig det man tycker är snyggt/funktionellt och struntar i vad andra tycker.

Vem är jag att bry mig om vad en annan ryttare har på sig egentligen?

Precis som utanför hästlivet ska alla få ha på sig vad de vill utan att bli klankade på.



Bra inlägg!



Och så en fråga förresten, är det något bestämt datum du åker till Irland? :)

2010-08-24 @ 11:36:47
jennifer

håller med dig helt och hållet!



sen tycker jag att det är jättebra att det finns kopior för dom som kanske inte har så mycket pengar, eller inte vill lägga ner så mycket pengar på de dyra grejerna :)

2010-08-31 @ 23:34:11
URL: http://jenniferbergstrom.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0