Nybörjar-knep på elitnivå?

Jag har tänkt på en sak som jag inte kan bestämma mig för om det är fascinerande eller irriterande.

När jag började rida på ridskola och inte riktigt fattade vad jag skulle ha min skänklar till mer än att
få ponnyn till att galoppera fortare så att jag vann (hehe), DÅ brukade jag, som alla andra små barn,
ställa min ponny utåt i svängarna inne på banan för att den inte skulle gena och missa hindret.

När man sedan lärde sig vad ridning is all about, förstod man ju att man ska RIDA hästen genom
svängen. Alltså ställa den inåt och arbeta den runt inneskänkeln för att få en så korrekt anridning till
nästa hinder som möjligt.
Självklart gör man så! Allt annat vore fusk, eller fel i alla fall.

MEN!
Vad är det man alltid ser nästan ALLA ryttare göra i den grand prixer som sänds på tv eller som
ser på en tävling IRL? Både nationella och internationella?

JO, hästarna går utåtställda i svängarna för att inte gena och ryttarna står oftast lite lätta i sitsen
och 'åker med'.

WTF?

ÄR det verkligen så lätt att rida dessa Grand Prix-hästar att man faktiskt KAN åka med, om man bara
har öga för distanser och kan lägga hästen rätt på hinder?
Jag kan ju hoppas att ryttarna över hvud taget KAN göra såhär inne på en 1.60-bana eftersom hästen
blir så effektivt tränad alla andra dagar i veckan.
För om det inte är så, då kanske ridningen inte är en så svår sport som vi utövare alltid försvarar den
för att vara...

Och de vill vi ju inte...!


Kommentarer
Chillen

Elitryttarna vet nog vad de gör ska du se ;D Sen kan du nog köpa dig en riktigt bra häst och tävla hyfsat höga klasser utan att själv kunna så mycket, i alla fall i hoppning. Men på elitnivå krävs det nog en del...

2010-08-25 @ 12:26:00
Maja (tidigare http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se)

Sv; Men det jag ser är ju att dem inte gör det?

Det finns ryttare på elitnivå som kanske inte bör vara det, men det är en helt annan diskussion.

2010-08-25 @ 12:29:54
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Matilda

Tyckte detta var intressant jag började diskutera det med min mamma (hon har ridit sen hon var barn) xD.

Hon berättade att hon en gång ridit för en tränare (hon mindes inte vem, men det var ganska länge sedan, 20 år minst). Och under en träning sa tränaren "Det här får jag egentligen inte lära ut, eftersom det inte är "enligt boken", men när ni rider an mot hindret, ställ den lite utåt ända till ni kommer rakt framför hindret, då rakställer ni den.". Tränaren menade att detta sättet hindrade hästen från att "komma fel" mot hindret och gjorde det lättare för den att se hindret än om man ställer den, och "krånglar" till det.

Nu vet ju inte jag om detta stämmer, men på ett sätt, varför ska man krångla till det för hästarna mer än vad man behöver?

Man provar sig fram, och det som fungerar på vissa hästar kanske inte fungerar på andra. Huvudsaken är iallafall att hästen är nöjd :D



Fin blogg :)

2010-08-27 @ 21:49:36
Maja (tidigare http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se)

Sv; humm... Ja, det kändes som något en 'gammal' tränare skulle säga, det skulle aldrig falla någon in i nutid att säga emot 'rid-reglementet' ;)



Det jag tror han menade var att hästar ju faktiskt inte kan se rakt fram. Deras ögon sitter på ett sådant sätt att dem kan se nästan helt rakt bakåt, men det gör också att hästen ca 2 galoppsprång före avsprånget inte längre ser själva hindret.

Om man då skulle ställa hästen lite åt något håll, så ser den bättre framåt.

Dock kan man ju ifrågasätta ifall detta faktiskt gör det lättare för hästen eller inte.

Det är ju inte direkt som om hästen vrider på huvudet mot hindret om den får välja själv. Det måste ju betyda något också?



Men man förstår ju hur den här tränaren tänkte :)



Jag håller med dig, man får ju helt enkelt se till att anpassa sig till vad hästen man sitter på trivs bäst med! =)

2010-08-27 @ 22:03:53
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Sara

Jag har fått lära mig nu på senare tid att om du har hästen mer rakställd i svängarna till hinder så är galoppen starkare än om du har den ställd.

Men de är ju också en smaksak, så olika från tränare till tränare. Och så skiftar de från häst till häst. Jag hade tex en häst innan som funkade bäst om du red med stödet på innertygeln istället för ytter så då gjorde jag de på honom. Anpassa sig efter hästen är viktigt :)



Jag tror/ vet att de allra flesta elitryttare vet vad de håller på med. Rider de med svag utåtställd häst så är de nog inte för att hästen ska kapa kurvan för mkt de är eller dels kankse men de har nog mer tankar bakom det än vad många tror. Och för att de står i lätt sits betyder ju inte att de är passiva i sin ridning ? :)



Superfin blogg du har!

2010-08-30 @ 11:52:58
URL: http://stallgrasma.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0