Ändrade planer

Att mina planer då aldrig ska få hålla, haha!
Jag var så himla nöjd med min igångsättningsplanering med Nelly, det är precis så jag vill att en igångsättning ska se ut för att verkligen stärka innan man börjar belasta...
MEN, eftersom Nelly är Nelly så går hon inte riktigt med på det hela.
Hon är på tok för pigg, laddad och rastlös för att kunna skritta och hon har börjat avsky att bli longerad eftersom det är sååååå hiiiiimla tråååååkigt - och det här måste jag såklart väga in i min planering. Det absolut viktigaste för mig, till och med viktigare än hennes hållbarhet, är att hon är glad och lycklig! Och med den planen jag hade är hon inte glad och lycklig. Som jag sagt innan så har jag fått 'skynda' på lite istället och har travat under uteritterna den gångna veckan, och hoppas på att kunna väva in skrittpassen på asfalt senare när hon är lite mer till ro.

Denna vecka kommer vi börja galoppera!
För mig känns det lite tidigt, men hon är i misstänksamt bra konditon efter vila och har verkligen bullat på med både muskler och hull, och hon vill verkligen röra på sig, hjärtat ♥
Idag tänkte jag låta henne galoppera lite på linan med bommar, om hon behagar. Som sagt tycker hon att det är rätt tråkigt att bli longerad, men det kommer hon faktiskt inte undan då jag vill att hon arbetar mycket 'fritt'. I morgon blir det uteritt med lite galopp. På torsdag hoppas jag kunna få med mig mamma till stallet då jag tänkte longera henne över hinder. De senaste gångerna har hon hoppas så väl vid longering över hinder, så jag vill verkligen ha det på film! Tänkte ge mig på en liten oxer denna gång och inte bara block-kryss.
Jag har väl berättat att jag mer eller mindre måste longera henne över hinder istället för att löshoppa? Detta eftersom hon hoppar ut ur ridbanan om hon är lös och uppspelt + att det inte finns några bra ställen att köra till o löshoppa (framförallt inte när jag är ensam).



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0