Snaaaart halvtid

På lördag har Nelly vilat i två veckor, då är det bara två kvar!
Förra veckan höll jag på att bli tokig av att inte få rida, men nu när jag haft så mycket med hemtentan så han det varit rätt skönt att bara åka till stallet o mysa.

Jag har redan börjat planera för igångsättningen där jag vill vara så effektiv som möjligt. Jag tror på långa igångsättningar med låg intensitet för en hållbar framtid, men samtidigt vill jag inte att det ska ta allt för lång tid av året innan vi är på topp.
Därför har jag tänkte ungefääääär såhär:

Vecka 1: Skritt
Långa pass, 60min, men först bara på mjukt underlag för att sedan successivt blanda in mer och mer asfalt. Beroende på hur tokig hon är blir det barbacka eller att gå brevid (oftast har det dock visat sig säkrare att sitta på henne än att hålla i snöre...)

Vecka 2: Mark-arbete
Varannan dag fortsatt skritt ute med mer asfalt, varannan dag skritt+trav på linan.

Vecka 3: Mark-arbetet avancerar
Varannan dag skritt med mer asfalt (50/50 i alla fall), varannan dag skritt+trav+galopp på linan. En eller två av longer-dagarna med bommar/litet hinder.

Vecka 4: Riktig ridning
2 markarbetespass i alla gångarter, men inte så avancerat
1 uteritt med galopp
1 skrittrunda med lite mer påökad asfalt
1 pass på linan eventuellt med bommar

Vecka 5: Riktig ridning avancerar
1 markarbetespass med lite ökade krav
1 hopp-pass, mest gymnastik
1 uteritt med galopp
1 skrittrunda med nästsan bara asfalt
1 pass på linan

Vecka 6: Koll på grejerna
2 markarbetespass med ökade krav
1 hopp-pass
1 uteritt med galopp
1 skrittrunda med nästan bara asfalt

Vecka 7: Tävlingsdags
Vi börjar med en hopptävling 90+100


Jag tror det blir en smidig och riktigt bra igångsättning för Nellisan!
Efter vecka 7 kommer sen tävlingar med jämna mellanrum i hoppning, dressyr och senare även fälttävlan! Tävlingplaneringen kommer snart ;)



Kommentarer
Amanda

Tack :)

2011-12-15 @ 00:25:08
URL: http://amandasandbergs.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0