Bella Bus!

Nu när köpet gått igenom tänkte jag att det var dags för en lite närmare presentation av nyförvärvet, så den kommer här!


En av få bilder jag har än så länge...!

Bella är egentligen lite äldre än de andra kandidaterna jag kollat på (letade efter en ponny mellan 5-8 år) med sina 9 år fyllda, men jag tror verkligen att hon är värd att tänja på gränserna för!
Hon är maxad, klarat alla kontrollmätningar och mättes för säkerhetens skull även vid veterinärbesiktningen. Hon är 148 på pricken (med skor då), så det är verkligen perfekt!
Som ni ser på bilderna är hon svart.
Helt svart med bred vit bläs = söt poni!

Som jag redan berättat för några nyfikna så är Bella en välmeriterad ponny, med felfria resultat upp till 110 banhoppning och placeringen i fälttävlansklasser där terrängen är högre än någon ponnyklass i Sverige (1* på Irland = 110 i terrängen och 100 i hoppmomentet). Det som kan förbättras och som behöver stärkas i hennes fälttävlansstarter är dressyren där hon inte fått så höga poäng, men det ska det bli ändring på under Majas bootcamp! =)

En intressant grej med Bella är att hon har storhäst-stam rakt igenom!
Mamman är Irish Sport Horse, med främst Amerikanska fullblod på sin sida, och pappan är en skäck med fin-fina hingstar som Cavalier Royale, Cor de la bryére (världens kanske mest inflytelserika varmblodshingst) och King of diamonds (världens kanske mest inflytelserika irish draught hingst) några generationer bak!
En hel del "Grade A" hingstar ligger bakom denna dam alltså!
Fräckt!

Det som är lite tråkigt med att hon är vuxen är ju då att jag inte kommer kunna starta någon fälttävlan med henne, och så som systemet fungerar i Sverige kommer hon i så fall få börja om på 80cm och kvala uppåt igen - något som känns himla onödigt för en häst som gått 1* och som man omöjligt kan hinna med på en sommar tyvärr. Terrängträna kommer vi dock garanterat göra och så får vi satsa på dressyren och finslipning av banhoppningen =)

Det är  så himla spännande, och jag tror det kommer bli riktigt lärorikt för både mig och Bella!


Kommentarer
Filippa

Men visst skulle de ändra så man fick starta fälttävlan på ponny i hästklasser också?

2012-06-01 @ 09:12:54
URL: http://filippashastliv.blogspot.com
linnea

Låter ju som en riktig toppen ponny :) Jag red en ponny efter King of diamonds i något år och den var hur häftig som helst och har nu betäckts med halvblodshingstar och lämnat flera fina avkommor s:)

2012-06-01 @ 10:56:42
URL: http://lbergh.blogg.se/
Malin & Keyson

Åh fy sjutton vad avis jag är på dig!! :D :D Jag kan tävla.. hehe ;))



Sv: Så fin skrutten är!! Hoppas att allt löser sig för er!!

2012-06-01 @ 12:40:25
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0