Bella on the line

Idag har Bella fått hoppa lite högre på linan, och hon gjorde de jättebra!
Vi har gjort stora framsteg i all hantering från marken, och då framförallt longeringen. I början sprang hon mest bara omkring, lite stressad och blev ännu mer stressad av att inte förstå vad jag ville.

Jag vet inte hur mycket som hörs på filmen (då jag inte kan lyssna på klippen med ljud då vi har gäster), men de här reglerna har jag för longering:
När jag vill att hästen ska börja skritta säger jag "Walk-on!".
När jag vill att hästan ska börja trava säger jag "Aaaaaand trot!".
När jag vill att hästen ska börja galoppera säger jag "Aaaaaand canter!".
När jag vill att hästen ska byta gångart nedåt säger jag lungt med djupare röst "Aaaaand wooooh" samtidigt som jag 'bugar' mot hästen.
När jag vill att hästen ska stanna säger jag "Aaaand stand", och då ska hästen stanna ute på spåret. Den får inte komma in till mig förrän jag bugar/gör mig liten och säger "Come here".
När jag vill att hästen ska öka i en gångart säger jag "gångarten + on", och när jag vill att hästen ska korta eller lugna ner steget säger jag "eeeeeasy".

Däremellan berömmer jag hela tiden hästen gör något bra, jag anser att det är viktigt att berätta för hästen att den är duktigt hela tiden när den är duktig och inte bara en gång.

Bella är verkligen en intelligent häst, hon har lärt sig alla dessa kommandon (ibland stannar hon inte direkt när jag säger stand, men allt annat sitter som ett smäck!) på mindre än en vecka!


Här är en film från idag, innan hoppningen.
Jag tycker att hon är jättefin och är så glad över att hon är så avslappnad nu!
Filmklippen från själva hoppningen kommer i morgon, för datorn är lite seg just nu. Hon fick i alla fall hoppa några språng på 105/110, och det var larvigt enkelt:








Försök strunta i hur jag ser ut, och min snygga ljusblå/rosa/röd-matchning, haha!


Kommentarer
Malin

Har kollat videoklippen i nyaste inlägget, och det är skitskoj att se att du longerar med exakt samma kommandon som jag lärde mig att använda i Irland ;) hehe. "Aaaaand wooooh" osv :D Bella ser superfin ut i sina hopp, ska bli kul att följa med i utvecklingen! Fin pownie!

2012-06-17 @ 21:07:11
URL: http://enhundradelssekund.blogspot.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0