Walked a mile in my shoes

Idag har jag gått och gått och gått och gått.

Först i morse var jag i stallet och släppte ut hästarna, mockade samt gjorde i ordning mat åt de tre jag har just nu och åkte sen in till skolan. Var hemma från skolan vid fem och åkte då tillbaka till stallet för att rida Fuxen. Jag tyckte dock att han reagerade lite för mycket på tryck över ryggen, så det bestämdes att jag skulle ut och gå med honom istället. Gick en runda på knappt fem kilometer.
Nellisan skulle ju vila idag, men eftersom hästarna kom in lite tidigare än vanligt och hon åt upp sin insläppsmat lite för tidigt bestämde jag mig för att gå samma runda med henne också. Hon var liiiite tjock i benen idag, inte helt torr i alla fall, så hon får sova med stallbandage runt om för första gången i sitt liv i natt ;)

Igår var hon helt amazing även om känslan inte var perfekt.
Hon kändes trött i både kropp och huvud efter två dagar av lite tuffare pass, och hon blev grymt stark på nova-bettet då... Men, iställer för att då låta henne vara som jag alltid gör bestämde jag mig för att ska vi bli ett top-class-fälttävlansekipage så måste hon kunna gå tre dagar i rad i ett lite högre tempo. Så vi möttes halvvägs. Nelly behövde inte gå på banan, men vi red markarbete på ett fält istället.
FÖRVÄND GALOPP.
Jag har bara provat det med henne några få språng en gång tidigare, och igår gjorde vi hur många serpentinbågar över fältet som helst, och hon var bara superstadig! För mig är det ett verkligt kvitto på att jag arbetar henne på rätt sätt och att utvecklingen verkligen tagit sjumilakliv framåt!!! YEEEEEY!!!

På tal om sjumilakliv:

På bilden ser ni ett av Nellys skrittsteg när vi var ute och gick idag, friskt men vanligt tempo... Det längst till vänster är alltså från bakhoven som gått så mycket över framhovens spår! Från tå till tå handlar det om ca fyrtio centimeter i en vanlig Nelly-skritt!
Det är ganska ovanligt har jag märkt, att ha så pass ordentligt övertramp och ändå vara i fullkomlig balans (både på lång tygel och kort).
Nelly har faktiskt de bästa gångarterna jag stött på hos en häst. Kanske inte Totilas-flashiga, men de BÄSTA = hon använder sin kropp på ett ultimat sätt genom sin gång, som alltid är avslappnad och lösgjord och så grymt elastisk. Samma sak i trav, även när hon springer omkring med huvudet i vädret och det går i ganska långsamt tempo trampar hon fortfarande över framhovarnas spår med bakhovarna. Nelly har liksom alltid bak-kärran med sig, och det är en stor anledning till att hon är så ridbar =)


Tjo tjing - i morgon är det hoppträning!


Kommentarer
Malin & Keyson

åh herre gud vad din häst rör sig!! :o Så himla skönt att kunna få "kvitto" på sitt arbete, de är en fantastisk känsla :D

2012-04-18 @ 18:34:13
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0