Inför målsättning 2012

Jag tänker inte publicera de 'officiella' målen för 2012 förrän lite närmare årsskiftet, när jag vet hur hård och jobbig vintern kommer bli, men jag tänkte ändå skriva lite om hur jag tänker.



MAJAS (RYTTAR)MÅL

Sitsen
* Handställning - nu när jag ridit så mycket unghästar blir mina händer gärna lite för brett isär, framförallt i galoppen. Armbågarna behöver också korrigeras, i nuläget blir de lätt för raka eftersom jag försöker vara så eftergiven som möjligt.
* Blicken - är bra vid hoppning, men vid markarbete tittar jag ner lite för ofta eftersom jag lätt gör det när jag är koncentrerad + att jag är lite osäker på min känsla för hur djup hon blir i formen just nu så jag vill extra-kolla.
Hur?
-Hitta ett ridhus i vinter med speglar.
- Hitta en dressyrtränare vi trivs med, som kan komplettera Danne.

Fysiken
* Konditonen - har redan förbättrats betydligt, men det ska bli ännu mer! JAG ska inte bli trött av att rida ett terrängprov.
* Muskler - behöver bli mer jämt musklad så jag inte blir fast i en 'ryttarposition' pga att jag bara har den typen av muskler. Stärka bål och rygg ytterligare, ta det lugnt med benen och inte nödvändigtvis göra armarna starkare. Jag ser det som en positiv grej att jag inte har så starka armar, tycker det visar att jag rider med så lite hand som möjligt.
* Lättare - jag skulle vilja bli lite lättare. Det finns inte så mycket fett att ta av, utan det blir att tona ner de stora muskelgrupperna något. Jag anser att jag har mer muskler på benen än vad jag behöver, så det borde det gå att göra något åt..!
* Sne? - Jag vill kolla upp om jag är sne, och vad jag i så fall kan göra åt det... Nelly har ju en starkare och en svagare sida, men i nuläget är det så att jag har ett hål kortare på ena stiglädret, och det tror jag är mitt 'fel'.
Hur?
- Fortsätta på gymmet, precis som jag gör nu!
- Bli ännumer noggrann med mat och nyttigheter.
- Söka upp en Kinesiolog och/eller Kiropraktor



NELLYS MÅL

Frisk o glad!
Detta är självklart det viktigaste av allt! Det är mitt ansvar att se till att Nelly är frisk och glad och det gäller att vara uppmärksam på om hon ändrar sitt beteende eller om hon försöker säga mig något.
Hur?
- Vi ska fortsätta bygga vidare på vår relation
- Lita på magkänslan
- Kolla upp det jag vill kolla upp när jag vill kolla upp det

Fysiken
* Kondition - inte så aktuell nu i vinter, men det gäller att underhålla hennes fantastiska grundkondition (tack alla jakter!). Att hon är i bra kondition kommer vara A och O för en lyckad tävlingssäsong nästa år!
* Galoppen - vinterns stora koncentration! Galoppen ska stärkas och bli mer 'påverkningsbar'. I nuläget kräver galoppen för mycket kraft, framförallt från Nelly, och när vi väl har galoppen så finns det knappt någon variation och det är som att styra ett hangarfartyg, haha!
Hur?
- Kanske byta ut några av konditionspassen på fälten mot att åka iväg till Plönninge o galoppera slingor i skogen eller på galoppbanan?
- Fortsätta galopparbetet på ridbanan som vi gör nu, det har redan gett resultat!
- Hitta en dressyrtränare vi trivs med, som kan komplettera Danne.



VÅRA MÅL SOM EKIPAGE


Rutin
Det kanske viktigaste målet av alla!
Tack vare min tid på Irland har jag fått en ganska naturlig tävlingsrutin, men det blir ju en annan sak på Svenska tävlingar. Jag har till och med behövt uppdatera mina TR-kunskaper eftersom jag är så inkörd på det Irländska tävlingsreglementet!
För Nellisan är ju det här med tävlingar något heeelt nytt, så det ska bli spännande att se vad hon tyckerom dom! Jag fruktar vårt inträdande på lokala tävlingar till viss del, vad jag minns så brukar det inte vara så unghästvänligt.... Men, Nelly är ju inte riktigt som alla andra heller ;)

Tränare
Vi måste hitta tränare inom alla dicipliner så att vi får hjälp och support under vår utveckling! Dressyrtränare är väl prio 1 egentligen, terrängtränare behöver jag ju inte oroa mig för förrän snön är borta....


TÄVLINGSMÅL - DRESSYR

- Debutera
- Godkända resultat i LB
- Redo för LA innan årets slut, kanske prova?

TÄVLINGSMÅL - HOPPNING
- Debutera (ev redan 2011)
- Startat 1.20 innan årets slut
- Det hade varit fantastiskt roligt om vi hade kunnat delta i någon större unghäst-tävling under året. Men jag har känslan av att Falsterbo blir lite för svårt att hinna eftersom jag inte vill pressa henne. Kanske Champion of the youngsters, då har vi några fler månader på oss i alla fall. Att 'hinna med' 1.20m har dock inte högsta prioritet, både dressyren och fälttävlansrutin är viktigare.

TÄVLINGSMÅL - FÄLTTÄVLAN
(- Ta fälttävlanskortet)
- Debutera
- Etablera
- Kvala 1* innan årets slut



Under utomhussäsongen 2012 kommer jag försöka fokusera på fälttävlan och banhoppningen, dressyren blir det nog mest av i början och i slutet av året - även om det är viktigt att vi 'blir hemma' i dressyren under hennes 5:e år inför de stora planerna under henned 6:e! ♥
Samtidigt som rutin är väldigt viktigt för oss båda så vill jag inte pressa henne och det är viktigt för mig att hon får några veckors bete någon gång under sommaren.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0