Irländska hunters

"Om du vill ha en hopphäst kan du inte köpa en som gått jakter. De hästarna är aldrig tillräckligt försiktiga"

"Irländska hunters är ju spritt språngande galna!"

"De hoppar bara för att de kommer i sådan fart att de måste"

"De är för tunga i typen för att kunna bli bra sporthästar, det är därför de bara används till jakt"

"De är för modiga för sitt eget bästa"




Jag delade många av de här åsikterna tidigare, men efter att ha spenderat så pass mycket tid här på Irland och fått egna erfarenheter av dessa hästar har jag börjat ändra uppfattning.
Ja, i regel är de faktiskt lite galna - men inte värre än sina ryttare! De är de riktiga vildingarna här..!
Ja, de är nog för modiga för sitt eget bästa. Så som jag ser det så är det enda problemet med en modig häst att det lägger ganska mycket press på ryttaren att bevara hästens mod. Aldrig svika den eller försätta den i en situation där den på något vis påverkas negativt av att vara modig.

Nu när jag letar häst ser jag egentligen gärna att den gått en jakt eller två, gärna som unga. Jag tycker sällskapet från de andra hästarna skolar unghästen på ett bättre sätt än någon människa skulle kunna. Jakterna lär hästen att gå framåt, och i min ridfilosofi är det den mest fundamentala delen av all hästhantering - viljan att röra sig framåt!

Jag vet att jag en gång svarade på frågan om varför jag ville ha just en Irländare med att det finns inga hästar med hjärtan så ärliga och modiga som de Irländska hästarna. Och det blir svårt att hitta en genuin Irländsk häst utan att den har en gnutta hunter i sig.
Nu finns det såklart vansinnigt mycket negativt med den typiska Irländska unghästhanteringen, men just den här lilla biten gillar jag lite grand eller kan i alla fall förstå mig på. Det här gäller ju mig som person och vad jag tycker och tänker. Jag kan bara se mig sälv ha en modig häst, som tycker att det är kul att springa och rida i grupp, och som bara ser ser en väg när man vänder på ett hinder, hur det än ser ut, och det är över.
Det är ju faktiskt så att en del av de hinder som hästarna stöter på ute på en jakt är så mycket större och mer skräckinjagande än något banhoppningshinder jag någonsin kommer styra hästen på, så det kan jag också se som en stor fördel med denna typen av skolning.

Ja, det var ungefär det här jag funderat på idag ;)


Kommentarer
Malin

Kloka ord och jag håller med dig! :)

2011-03-22 @ 18:53:40
URL: http://enhundradelssekund.blogspot.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0