Gårdagens ridpass


Jag har ridit Nelly med Nova-bettet den senaste tiden, och även om det oftast känns bra så känns det ibland som om vi får fel effekt från det bettet. När Nelly tappar koncentrationen blir hon inte längre lika känslig och det leder automatiskt till att jag ger henne tydligare, upprpeande hjälper som hon tillslut blir irriterad på. Det jag märkt med Nova-bettet är att börjar slänga med huvudet och drar tyglarna ur händerna på mig i ett försök att bli fri från stödet på bettet. Igår satte jag därför tillbaka det tredelade mässingbettet med faste ringar för att se vad som hände. Hon gick superfint!
Hon hade ett lätt stöd i tyglarna och bra påskjut genom hela kroppen, nästan hela passet. Hon blir lite väl djup i formen ibland, men det gör mig inte så mycket nu i början. Kalasfin i skritt och trav är hon, jämn och riktigt trevlig att rida. Men så kommer vi till den där galoppen!
I högervarvet gick det ändå ganska bra; 4 varv på 20m volt utan ett enda galoppombyte. Dock är hon inte speciellt stadig i formen här utan går lite på och av tygeln. Det tror jag kan ha att göra med att jag inte fokuserar så mycket på just formen i galoppen utan mer på att hon ska hålla samma galopp och lyssna på skänklarna. Men godkänt i högervarvet i alla fall. Vänster gick egentligen också mycket bättre än tidigare..! 2 varv på 20m volten klarade vi innan hon föll in emot innerskänkeln för att på samma ställe nästa varv byta bak. Jag kunde dock korrigera henne ganska snabbt och red efter det två varv till som kändes mycket bättre.
Jag är lite emot idén att jag kanske behöver ha sporrar på henne redan nu som 4-åring, men samtidigt så är det en hjälp jag nog bör prova.

Idag tror jag att det får bli en skrittrunda barbacka! MYS!

Just nu håller jag på att packningsexperimentera!
Försöker lista ut hur mycket jag kan packa i väskor och hur mycket jag behöver skicka hem i förväg... Det är SVÅRT, men det ska nog gå det här serni ;)



Kommentarer
Lisa

Jag vill se en dokumentation av packningen :D

2011-06-06 @ 16:22:20
URL: http://billyochivan.blogg.se/
Caroline

Nova bett funkar inte på min heller...är som att rida i grimma:p

2011-06-12 @ 11:05:09
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0