Läsarfråga



Självklart ska jag berätta det!
Det var faktiskt riktigt bra att du frågade, för vi använder Goguen på ett sätt här som jag aldrig sett tidigare.



Bild från google.
Såhär ser en Gogue ut.
(enligt regelboken...)
Det löper alltså en bred läderrem från sadelgjorden mellan hästens framben, en bit upp delas den i två tunna rep som löper upp till ett par ringar som fästs på vardera sida om hästens nacke med hjälp av en bred vadderad läderplatta som läggs ovanpå hästens nacke med en ring i vardera ände. Repen fortsätter sedan genom ringarna, ner genom bettringarna och tillbaka till läderremmen mellan grambenen. Detta är alltså hur den 'är meningen' att sitta på hästen.

Goguens funktion liknar Champonens, då en Chambon ser ungefär likadan ut, men fästs direkt i bettringarna istället för att fortsätta tillbaka till läderremmen mellan frambenen.

Jag är egentligen en person som inte gillar hjälptyglar över huvud taget. Jag och min förra häst hade antagligen fått ganska mycket hjälp av att använda oss av dem istället för att kämpa så hårt på egen hand, men jag litar helt enkelt inte på dem. Jag är en erfaren ryttare med god medvetenhet om utrustningen jag använder när jag rider, men eftersom jag vet hur fel det kan bli om man så bara gör ett missttag med denna typ av hjälptygel så vågade jag helt enkelt inte riskera min hästs sköra psyke.
Den högt och lågt ständigt omdiskuterade Gramanen är fortfarande inget jag skulle välja att sätta på en häst. Jag får helt enkelt inte vad jag är ute efter med en sådan hjälptygel.

Åter till Goguen då!
Goguens fuktion går helt enkelt ut på (liksom Chambonen o Gramanen) att uppmuntra hästen till att söka sig framåt nedåt. Det som är den stora fördelen med alla nämnda hjälptyglar är att när hästen gör detta, så släpper genast 'all påfrestning' från det/de ställen där de påverkar hästen, och hästen får därigenom bekräftat att den gör rätt.
Det jag inte gillar med gramanen är att det enda stället den hjälptygeln påverkar hästen är i munnen (hävande), anledningen till att så många hästar blivit förstörda när en ovan/omedveten hand hållt i tyglarna.
Goguen å andra sidan verkar framförallt på nacken, skulle man slita och dra i tygeln hade såklart även munnen påverkats, men jag själv hade aldrig satt mig eller en häst i en situation där det fanns risk för detta.
Jag skulle säga att goguen är bättre än gramanen alla gånger, men framförallt för den ovana hästan/unghästen som kanske inte förstår vad du vill även om man använder gramanen. Goguen är tydligare och där igenom mildare (obs! som med ALLA hjälptyglar beror det såklart på handen som håller i dem, men i regel är tydligare = mildare, eftersom man behöver mindre styrka ju tydligare man är).

När jag ser bilden på en Gogue ovan lyfter jag dock lite på ögonenbrynen.
Jag skulle tro att man fäster den på ovanvisat sätt när man har en häst som redan går i en bra form, söker sig framåt nedåt, men kanske blir ostadig och går av tygeln ibland. Då finns goguen där som stöd när hästen tar upp huvudet.
Här på gården använder vi goguen på följande sätt(se vita linjen):

Istället för att fästa repen tillbaka i remmen från sadelgjorden, fäster vi dem i ett par tyglar istället. Jag rider alltså med två tyglar, så som bilden på fin-fina Rupert visar. På det viset har jag full kontroll på hur den används, när den används, och när jag inte vill använda den släpper jag helt enkelt tyglarna och hästen är 'helt fri' från goguens inverkan. Det är nog därför jag tycker att det är ok att använda den här hjälptygeln: den belastar inte hästens mun (om man inte sliter och drar, läs ovan), den uppmuntrar snarare än tvingar, den ger precis lagom stöd eftersom man styr stödet med sin hand precis som med en vanlig tygel, och man kan släppa den när man inte vill använda den.

Exempel på när Goguen är super:
När man ska göra något lite mer krävande med sin häst och då vill kunna erbjuda extra stöd och support, men före och efter den specifika övningen behöver man ingen hjälp. Då kan man ha goguen på från början men låta den vara, sedan plockar man upp den när man behöver den, för att sedan släppa den igen när man inte vill ha den längre. Simple!

Hoppas det här svarar på sin fråga Jenny!

Här är en filmsnutt från i september när jag red Rupert med Goguen för första eller andra gången. Det är lite svårt att se pga kvaliten, men i skritten kan man nog se att goguen är på och att sen hänger löst när han jobbar på rätt sätt. Ha nu överseende med att varken jag eller hästen var i speciellt bra form när filmen gjordes, och det är första gången i sitt liv Rupert faktiskt jobbar i form och inte springer med huvudet i skyn ;)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0