En helt vanlig dag


Ja, det ska väl vara några sådana dagar ibland också!

Tänkte skriva vad jag gjort med respektive häst idag, känns som om det var länge sedan jag gjorde det:


K I L A M O N J A R O
De senaste dagarna har vi släppt honom i ridhuset tillsammans med en ponnykompis varje mårgon, en timme eller så. De busar som galningar nonstop och han är ofta lite svettig när han kommer tillbaka in i boxen. Då får han äta frukost i lugn och ro och sedan rider vi en sväng. Då brllr han av sig på egen hand så slipper jag rida med livet som insts varje dag, haha. Han verkar må bättre själv av den lösningen också =)
Idag red vi ute i paddocken i det fina vädret! Vi skrittade, travade och galopperade och allt gick bra! Efteråt gick jag en runda med honom, men valde att leda honom runt eftersom jag inte inte riktigt litar på honom ute ensam. Ska försöka hitta någon att rida ut med, han behöver det.


B I L L Y
Inte bästa bilden kanske, gjorde precis en förhållning för att stanna och han vek in nosen, men men, nu ser ni hur stor han är i alla fall, lill-bill! Vi hade så vansinnigt kul när vi red idag!!! Vi gjorde tempoväxlingar på galoppbanan, och jäklar vad han fick jobba! Hade goguen på för extra stöd eftersom jag visste att det skulle bli krävande för honom, och det gav precis det resultatet jag var ute efter. Övningen gick till som så att jag inte bara samlade utan koncentrerade galoppen så mycket det bara gick. När han fick till tre geloppsprång på samma punkt, utan att röra sig framåt fick han ca 50m att verklige accelerera på innan jag tog tillbaka och samlade igen. 3 språng på stället, sedan accelerera. Han var så grym på det, och det var så kul! Ett eller två sådana pass i veckan och snart är den där fölmagen borta!


R U P E R T
Ja Rupert... det finns knappt ord för hur glad jag är i denna hästen idag!
Vi provade för första gången på skänkelvikning i trav, och de sitter som ett smäck! Vi flyttade ut till fyrkantsspåret från kvartslinjerna och red spiralvolter som om han aldrig gjort annat! När vi flyttade utåt på volterna och tillslut nådde spåret igen ftrände vi galoppfattningar (som inte varit så bra den senaste tien) och de var verkligen perfekta. Han har börjat fatta så härligt samlad galopp jämt, och han är så trevlig att jobba med i galoppen. Har ju nämnt innan att han har en riktig okidoki (rip) galopp, och det känns så himla kraftfullt! Efteråt skrittade vi ut i nästan 30 min, mysigt!


S K O R P A N
Måste först och främst säga att det är lite lustig att jag valt ett smeknamn som ingen engelsktalande att utala, haha. Men men, han är en skorpa, så det får vara så. Han var som vanligt alldeles underbar! Har nu på sig sadel,träns, framskydd och gogue vid longering. Han förstår sig dock inte riktigt på goguen än, han tycker att den är irriterande och fortsätter springa med huvudet i vädret. Jaja, det kommer väl. Fin som snus är han i alla fall!

G E O R G I A
Gorgie är egentligen Evelyns Skorpa, alltså så som Skorpan är min och mitt projket. Men när hon är ledig (tis-,tors-,söndag) så är Georgia mitt ansvar. Hon är Skorpans motpol, men vi börjar bli bättre vänner. Idag gick det inte så bra dock, av någon anledning var hon helt galen på linan. Det var bar andra gången hon hade en sadel på, så jag vet inte om hon helt plötsligt blev medveten om den eller vad det blev, galen var hon i alla fall. Så vi gick en promenad istället för att varva ner...


I morgon ska huliganerna (Skorpan, Georgia och Ricky) och Killi löshoppas! Jag är ledig, men ska ändå pallra mig ner och hjälpa till, kaaanske kan man ta något kort eller filmsnutt =)
Ska försöka övertala Chefen till att låta mig löshoppa Rupert också, för att se vad kusen går för!




Kommentarer
Jenny

Vad är en gogue? Du har skrivit mycket om den och jag förstår att det är en slags hjälptygel, men hur ser den ut och inverkar? Du kanske kan göra ett inlägg om det? :)

2011-01-27 @ 22:58:58
Brusella

Tävling! - Vinn ett HORSEWEAR underblanket ! http://brusella.blogg.se/2011/january/vinn-ett-horsewear-underblanket.html#comment

2011-01-28 @ 12:07:39
URL: http://brusella.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0