Skit och Kritik

Jag tänkte faktiskt skriva ett inlägg om konsten att
inte ta någon skit, och hantera kritik.

Av någon underlig anledning har jag det senaste året gått ifrån att ha både kass självkänsla och
självförtroende till att verkligne kunna stå på mig.


Eller ja, stå på mig har jag alltid kunnat göra när det verkligen gäller, men jag har alltid tagit åt mig
av vad andra sagt till eller om mig och blivit sårad...

Jag tänkte börja med att definiera vad Självkänsla och Självförtroende är för mig.
Det fick jag en uppgift att göra i skolan en gång, och resultatet blev det här:
Självförtroendet har att göra med om du tror på dig själv eller inte. Om man vågar lita på sig själv
och ”vad magen säger”. Självkänslan handlar mer om hur väl du känner dig själv.
Om du verkligen vet att det du vill, är just det du vill. Om du faktiskt är glad osv.

Det är två skilda saker.
Man kan lita på en person man inte känner, och man kan känna en person man inte litar på.


♦ ◊ ♦ ◊ ♦ ◊ ♦

Jag kikar runt på ganska många hästbloggar varje dag, och på den senaste tiden har jag blivit
fullständigt shockad av de hemska kommentarer som en del får, och ännu mer shockad över hur vuxet
de 'utsatta' tjejerna hanterar denna inte-någonstans-konstruktiva-kritik! Imponerande tjejer!

Nu hade jag kunnat pladdra på i evigheter som hur hemskt det är att detta är vardags potatis inom
ridsporten och vilka dåliga människor det är som sitter i trygghet på andra sidan skärmen och skriver
dessa hemskheter för att de mår lite bättre av att trycka ner andra...
Det är i och för sig sant, men det här vet ju redan alla!

Dessa människor kan vi faktiskt inte göra något åt. Vare sig om de ignoreras eller konfronteras
så kommer det alltid finnas dessa små, avundssjuka männiksorna inom vår älskade sport som livnär
sitt eget ego på att försöka utplåna andras. Patetiskt, men sant.

Det jag hellre vill skriva om är att det är så himla viktigt att ställa sig över dem!
Man får helt enkelt inte låta sig såras.
Man måste tro på sig själv så mycket, och känna sig själv så väl att man vet att det inte spelar någon
roll vad alla andra (eller någa få anda) tycker!
"Stå på dig, annars står någon annan på dig", är en fras som jag lever efter.
Tänk på det om du är på väg att falla i fällan.

Det är också viktigt att ha så pass bra självförtroende att man inte tror att alla kritiska kommentarer
man får INTE är konstruktiva! Ibland vill andra faktiskt bara ge tips och hjälpa till, inte vara dumma!
Jag har varit med om det här massor med gånger.
Jag har blivit arg på många som kritiserat mig, de har oftast bara försökt hjälpa till, men jag har inte
tolkat det så utan blivit sårad och arg. Det är ju helt onödigt, eller hur?
Jag har ockspå varit med om att jag få tagit hand om kompisar som varit helt förstörda eftersom de
fått ta skit från någon, som det senare visade sig inte menade illa med det hon/han sa.
Dessutom har jag i efterhand fått reda på att min egen konstruktiva kritik eller kommentarer som jag
trodde var tips och hjälp-på-traven har tolkats som helt fel slags kritik, oich upprört folk.


Bild från google.

Det jag vill komma till är att folk måste jobba på sitt självförtroende/självkänsla, annars överlever
man inte i dagens samhälle, och absolut inte i dagens ridsport!


Dessutom beror ju alla dessa feltolkningar på kommunikationsfel!
Innan du tar åt dig av en kommentar, extra kolla med den som skrev om den faktiskt menade illa,
oftast är det ju faktiskt inte så.


Lita på sig själv!
Känn dig själv!
Sköt dig själv och skit i andra!

Sist min inte minst ska jag dela med mig av några kloka ord som min mammas Australiensiska väninna
en gång sa till mig:
"They aren't relative for my excistens"
Så himla bra!
Du behöver inte de där människorna och deras kommentarer för att excistera, eller hur?
De är totalt irrelevanta - det brukar vara mycket lättare att skaka av sig kritiken/kommentarerna
när man tänker så!


Bild från google.



Kommentarer
Mimmi

SÅ J*la sant! fins mycket avundsjuka och beserviser syndrom i hästvärlden men också mycket ödmjukhet och väl vilja att väna om våra älskade djur,

Tack för det! och för ett tänkvärt inlägg!:)

2010-09-20 @ 02:02:52
URL: http://imnowhere


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0