Pick yourself up

And dust yourself off
And back in the saddle


Idag red jag Rupert för första gången sedan omkullridningen. Jag var egnetligen inte nervös eller så, det kändes mest bara väldigt bra efteråt...
Det verkar som om varje pass vi rider tillsammans är bättre än det förra; han utvecklas verkligen hela tiden! Nu börjar jag komma på massa saker hos honom som jag inte märkt förut.
Till exempel är han sjuuukt balanserad för att vara en fyraåring. Jag vet inte om det är för att han är så kompakt eller om det helt enkelt är en talang. Under ridpasset som filmen är tagen ifrån fattade han fel galopp vid ett tillfälle, men det tog en hel långsida innan jag fattade det eftersom det kändes lika enkelt för honom och lika stadigt som den rätta. Jag gjorde volter och allt möjligt i förvänd galopp utan någon som helst svårighet eller obalans. Det kändes som sagt lika bra som i rätt galopp! det tycker jag var lite fränt..!
Idag red vi ett kortpass, med dessa övningar:

Jag försökte att vända endast med hjälp av vikt och skänklar, och han förstod ganska fort vad jag ville. Så himla lugn och fin hela tiden var han, vad jag än gjorde hade han samma stidiga takt och rytm!
Mot slutet kände jag för att utmana honom lite, så jag travade honom i en ganska låg avslappnad form med fjäderlätt kontakt i tyglarna, och så tryckte jag på. Jäklar vilken accceleration!
Han fick ett så härligt tryck i traven och det kändes som om han flög fram, helt utan att bli ostadig eller börja galoppera, han bara växlade upp helt enkelt. Det var jag absolut inte beredd på!

Jag ska försöka få till en ny film eller be någon filma lite nästa gång jag rider, för jag är i alla fall grymt nyfiken på hur det ser ut =)

I morgon ska jag prova den förvända galoppen lite mer igen!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0