Where I'm from!

Såg på tv:n med mammi här om dagen, Svenska Dialektmysterier, och
DE VAR HEMMA HOS MIG!

Hemma i Värmland, hemma i Sunne!

Jag kände igen mig, och i alla fall en person jag känner var med i programmet.
OCH jag förstod allt de sa, haha!

Så ja, vill ni veta hur det låter när folk pratar hemma hos mig, så kolla här.
Kan dessutom passa på att säga "I told you so!" till alla som tycker att JAG har en bred dialekt, jag låter inte ens i närheten av hur de låter, haha! Jag har aldrig riktigt pratat sådär superbred värmländska, men har jag varit hemma på besök eller pratat i telefon med Farmor eller Farfar så blir det värre, haha!

Lite Sunne-bilder:



För er som nu inte riktigt hänger med i svängarna så står det till såhär:
  • Jag är född och uppvuxen i Sunne, Värmland
  • Flyttade till västkusten när jag var 15 år för att gå på internat/hästgymnasium
  • Bestämde mig för att bli kvar här nere efter det.

Jag kommer aldrig flytta tillbaka till Sunne, hur mycket jag än tycker om det och hur bra min barndom än var. Det är för långt till allting, och det ÄR verkligen en lite, lite håla, haha! Nu för tiden kräver jag mitt utrymme, och jag måste kunna bege mig iväg om/när jag så behagar, det är betydligt lättare här nere än där uppe...
Dessutom är det tusen gånger lättare att ha häst här nere i söder!

Här har ni förresten ett annat exempel på hur vi Värmländare låter,
det är en intervju med Topcats, och stackarn som håller i intervjun verkar inte ha någon aning om vad pojkarna säger eller att de driver med honom, HAHAHA:


Kommentarer
Malin

HAHAHHAHA! Störtsköna killar :D jag har rätt lätt att förstå mig på dialekter, för där jag kommer ifrån (Vasa i Österbotten) finns det en enorm blandning med finlandssvenska dialekter, som ju faktiskt inte är något annat än ren gammelsvenska ;) tycker det är så jäkla fascinerande! Vilken kanal kom det här programmet ifrån? Vill se :D

2012-03-17 @ 10:44:17
URL: http://enhundradelssekund.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0