Nelly = gott-och-blandat!

Kom på att jag kanske aldrig har berättat här på bloggen
vad för sorts blod som rinner i min lilla skruttas ådror?


När jag köpte henne hade hon ingen registrerad stam, men ägarna var säkra på vilka hingstar som var Pappa+Morfar. Därför fick jag hjälp av DNA-testa Nellisan, och jisses vilken resa det blev... ;)

Nellys DNA testades för matchning mot HELA det Irländska registret, utan framgång.
Man hittade släktingar, men eftersom man inte kunde få fram vem som var mamma o pappa så kunde man inte heller med 100% säkerhet fastslå HUR de var släkt. Det enda man kunde säkerställa var att Nellys föräldrar ej är godkända medlemmar i något avelsförbund, men att föräldrarna har syskon/föräldrar/släktingar som är det. Så ja, Nelly är en salig blandning av:

IRISH DRAUGHT:


FULLBLOD (den äldre, större modellen):


CONNEMARA:


Jag tycker att man kan se ganska tydliga drag av alla raser i henne (även om det givet är minst connemara). Det som det lutar tyngst åt är att en av hennes föräldrar var Fullblod, och den andra Draught, en väldigt vanlig blandning på Irland!
Connemaran ska tydligen synast mest på hennes färg.
Exakt den färgen Nelly har, den typen apelskastad med mycket brunt och stora prickar (som det var när jag köpte henne), är en "Connemarafärg".




Kommentarer
Emma

Ser ut att vara en bra blandning iaf! Ser jättefin ut poå bild!

2012-03-08 @ 16:43:20
URL: http://xoffbeat.blogg.se/
Emma

Haha ja jag älskar mest att han är så knäpp ;)

2012-03-08 @ 21:45:12
URL: http://xoffbeat.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0