När vi ändå är inne på det här med Nellys stam....

... så kan jag ju berätta att jag på senare år fått en ny favorithingst.
Nu är den hingst jag absolut helst hade valt, förutsatt att matchningen med stoet inte är katastrofalt; CRUISING.

Jag kollade på en del cruising-hästar när jag letade häst förra året, och i stort gillade jag vad jag såg. De hästar på högre nivå som är efter Cruising (tex. Angelicas MicMac) gillar jag också! Alla verkar ha integritet och utstrålning så det räcker och blir över. Hingsten själv tycker jag verkar så genuint Irländsk att det inte kan bli bättre i mina ögon!
Att han har fulländad teknik och vunnit i princip allt som går att vinna skadar ju inte heller direkt, haha!

Jag har inte stenkoll på hur han nedärver och om det finns några kända baksidor av att använda honom, men i nuläget är han som sagt mitt förstahandsval!
Jag kan tycka att det är lite risky att välja en Irländsk hingst till ett Irländsk sto utan registrerad stam (som Nelly), eftersom man inte kan försäkra sig om att de inte är släkt. Men skulle de vara det så är det med största sannolikhet med så mycket avstånd emellan att det inte är någon fara.

Den ultimata Maja-hästen, om man får gå efter stam (vilket jag aldrig gör iofs, haha) hade nog varit en Cruising - Clover Hill! Mer Irländsk än så blir det inte, haha! Har faktiskt sett några sådana hästar, och jäklar vilka hästar det har varit!





Kommentarer
Lotta

SV:

JO Sm är 6år nu ^^

Man får tävla unghästar på typ alla bett så vitt jag vet. Finns förhållningar på ponny men det är borttaget på storhäst. (hur det ligger till på unghästtävlingarna som breeders och så vet jag inte)

2012-03-09 @ 09:01:25
URL: http://hastfotografen.webblogg.se/
Malin & Keyson

Skulle inte tacka nej till en cruising häst direkt! :P

2012-03-11 @ 11:05:26
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0