KG-kursen

Nu har vi ridit också!
Det var verkligen något helt nytt för mig, och vi höll en ganska utdragen diskussion om det, men tillslut fick jag hur som helst erkänna att det funkade och att jag var imponerad.
Det handlade om att rida som man tömkör = mycket innertygel.
För mig sitter det här med diagonala hjälper i ryggraden, och även om jag är bra på att ta instruktioner så var det svårt för mig att ställa om så mycket. Där av ifrågasättandet från min sida, och så var diskussionen igång ;)

Jag vill lätta och ge mycket mer eftergift än vad KG ville att jag skulle göra. Först trodde jag Nelly skulle bli förbannad och tjura ihop om jag satte så mycket tryck i henne - men hon var med mig till 100% ända från början! Hon blev fantastisk stadig och takten/rytmen var perfekt! Ganska omgående fick vi med oss bakbenen och jisses vilket påskjut..! När vi hittat "det", så gjorde vi mycket övergångar och halter för att se så hon verkligen var ärligt framme för hjälperna. Kan ju säga att halterna idag, jämfört med halterna vi gjort innan, så hade hon bakbenen nästan en halvmeter längre in under sig nu, o med helt prallella benpar! Jag kunde också mjukna i halten och hon höll sig eftergiven genom hela nacken och ryggen. Jag vart riktigt imponerad att det gick så fort!

I galoppen är jag van vid att låta Nellisan "galoppera på", låta henne gå i sin stora galopp och försöka rida utifrån det. KG talade mer för att jag måste få henne att galoppera mer med sina bakben under sig och inte nöja mig med att hon har en (i detta fall stor) galopp - jag måste kunna reglera den både fram och tillbaka på ett effektivt sätt. Därför fick jag och Nelly prova på samlad galopp idag, för första gången någonsin! Det var jobbigt, och vi gjorde det bara korta sekvenser, men jäklar vad jag kom till ridning och OJ va fin hon blev!

Jag inledde med att säga till honom att han fick se henne som en fyraåring pga att vi tagit det lugnt med utbildningen. Men han ansåg snarare att bara hon får lite mer havre och lite bättre kondition så är hon väl framme i sin utveckling. Hon är mycket mer ridbar än jag tror, sa han ;)



Jag har hanterat hela situationen som jag brukar göra när jag rider för nya tränare:
* Rider precis så de vill att jag ska rida och få det resultat de vill att jag ska få.
* Känner efter, inspireras.
* Går helt efter min egen hänsla när jag kommer hem där ridsättet då brukar bli starkt influerat av tränarens, men med min egen twist.

I detta fall kommer jag
verkligen rida mycket så som KG ville, det funkade fantastiskt bra på Nelly och jag tror jag kommer få en stark, flashig och förhoppningsvis glad och hållbar häst av det! MEN, jag kommer vara tydligare med att visa Nelly när hon gör rätt. Jag kommer ge en eftergift men INTE släppa på tyglarna och förlora det uppbyggda trycket/spänsten. Den galoppen jag fick känna på idag var verkligen en bra hoppgalopp, och det ska bli spännnade att se hur hon hoppar nu när jag förhoppningsvis kan inverka lite mer på henne =)


Kommentarer
Malin & Keyson

Åh vad roligt när man hittar nya sätt att ta sig fram! =)

2012-03-02 @ 22:55:04
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0