Das plan für tävlingsåret 2012

Ja, som ni vet har det gått lite si och så med mina planer ;)
Men, ett beslut som inte kan ändras är ett dåligt beslut, som man brukar säga.

I alla fall har jag nu skapat en generell plan för 2012.
Jag HAR ÄVEN en preliminär tävlingsplanering, men den kan som sagt komma att ändras lite beroende på hur propositionerna ser ut när de släpps.
Anledningen till skapandet av denna generella, överskådliga plan är att jag blev lite förvirrad kring vad jag faktiskt ska koncentrera mig på. Jag började detta året med full fokus på fälttävlan och breeders till hösten, men backade ur det snart då vi hade sådana problem i kommunikationen och markarbetet under hela januari och halva februari. En period ville jag bara satsa på att få ordning på dressyren med dressyrsadel+dressyrtävlingar, medan jag nu verkar ha riktat oss mer mot ren banhoppning.

Rörigt? Yes!


Hur ser då Das Plan ut?



FÖRKLARING:

Under våren
kommer vi alltså sätta siktet på Falsterbo Horse Show.
Det känns lite kittlande, men samtidigt som ett svårt men samtidigt realistiskt mål.
Vi kommer inte kämpa som djur för att kvala, utan ta det hela med en nypa salt och i vår egen takt. Så som det känns nu kommer vi utan problem kunna hoppa 120 inom kvaltiden, och då kan vi ju lika gärna prova att kvala.
För att få kvala till Scandinavian Open så ska man betala in anmälningsavgiften och sedan ta emot en kvalblankett, kvalblanketten lämnar man sedan in på tävlingsplatsen innan man startar, och går man felfritt bockas det av att man gjort ett kval, och får man något fel bockas det av att man förbrukat ett kvalförsök. På 5-åringarna har man 6 försök på sig att få 3 felfria rundor. När man då lämnat in blankettet inför 6 starter och inte fått 3 felfria så har man inte lyckats kvala, lyckas man kvala innan man fröbrukat sina 6 försök så är det bara att skicka iväg blanketten.
Vi (jag och Nellisan) kommer göra som så att vi helt enkelt lämnar in blanketten vid ALLA våra 120-starter, antagligen även i debuten. Jag känner som så att OM det är meningen att vi ska kvala, så ska vi inte behöva rida mer än 6 120 för att göra det, och är det inte meningen så är det inte meningen.
Vi kommer alltså BARA rida 6 120 i vår strävan mot Falsterbo,
and what will be will be.

Det känns som det bästa och mest rättvisa sättet för oss =)

Under sommaren
sen är det dags för vila, om vi kommer till Falsterbo får hon vila efter det, och kommer vi inte till falsterbo får hon gå på vila den veckan. Sen ska hon få skrota runt på sommarbete och bara vara häst efter denna vår av ganska mycket tävlingar och högt tempo. Vi hoppas på en sommar utan en massa äckliga insekter så att hon verkligen får njuta!
Sen efter någon månad är det dags att komma hem igen, och igångsättningen får börja. Resten av året kommer vara helt krav- och prestige-fritt, i och med att hon kommer gå 120 i vår så behöver hon inte göra något mer på hela året egentligen ♥
Sensommaren och hösten
kommer alltså vara en rolig tid där vi mest bara umgås och har roligt ihop. Tanken är att prova lyckan på fälttävlansbanorna, och det kommer vi båda gilla supermycket tror jag! Här kommer det inte finnas några krav på resultat, utan vi ska bara ha roligt!
Sen när fälttävlanssäsongen är slut mot senhösten
hoppas vi komma iväg på lite dressyrtävlingar, och kanske någon avslutande hopptävling innan vi sänker tempot rejält. Ungefär en månad ska vi hålla oss till lågintensiv träning, mycket uteritter och antagligen en hel del tömkörning, innan vi tar en fullständig vintervila. Hur lång vintervilan blir beror helt på vädret, men antagligen 2-4 veckor innan vi taggar till inför 2013!



Jag är jättenöjd med den här planen, och ser verkligen fram emot det här året som ändå bara börjat!!! Vi kommer ha så kul, och utvecklas så himla mycket Nellisan och jag! Woooopie!

Om intresse finns kan jag ta o slänga upp den mer konkreta preliminära tävlingsplaneringen också, om ni vill veta vart vi kommer finnas i vår ;)


Kommentarer
Malin & Keyson

Låter som en mycket klok plan! :)

2012-03-23 @ 21:55:33
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/
linnea

SV: Haha det kan man allt fråga sig, var inte beredd på att hon skulle svänga till språnget på de viset i slutet ;)



Hade jag trampat ner hälarna mer och haft ett hål längre läder kanske det hade gått lite bättre, något att tänka på tills nästa gång ;d

2012-03-24 @ 21:00:27
URL: http://lbergh.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0