And the race is on...

Operation: fit Nelly + Operation: fit Maja, kommer slås ihop!

Nu när poletten trillat ner och vi vet att det är framåt och fort vi ska rida, så måste konditionen öka och magen minska. På Nelly alltså, i mitt fall är magen som en tvättbräda, haha!
Gräset kommer snart komma i hagen, och vårt gräs är det helt sjukt krut i! Det kommer krävas mycket arbete för att hålla magen i schack efter att Nelly börjat mumsa på det...


Fit Nelly på Irland

Å T G Ä R D E R :
Minskad fodergiva för Nelly, men fortfarande tillräckligt för att hon ska bli tillfredställd, men inte en smula mer. Så fort gräset kommer och hästarna kan gå ut tidigare + in senare kommer hon endast få hösilage på kvällen.
Varje ridpass kommer vara i 60 min, men vi kommer fortfarande ha vilodagar per vecka, och ännu mer variation. Ex; om ett pass på banan går så bra/så dåligt att jag inte vill rida på banan hela 60 minuter så rider jag ut och trav/galopp-tränar den resterande tiden så att hon fortfarande får arbeta sin timme.
Jag ska agera skrittmaskin! Så många förmiddagar som möjligt per vecka ska jag gå ut och powerwalka i 45-60 minuter med Nelly (för att sedan rida på eftermiddagen också). Jag är inte helt tillfreds med tanken att rida en 5-åring två gånger per dag, så då rider jag på eftermiddagen som vanligt men lägger till ett skrittpass för hand på förmiddagen. Det gör mig gott att traska runt också ;)


TAGGA!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0